10 tips på hur du fyller din vardag med mindfulness

Mindfulness är ett redskap som hjälper dig att fokusera på nuet och minska din oro och stress. I denna artikel från Bättre hälsa får du 10 tips på hur du kan använda mindfulness i din vardag och på så sätt få ett mer avslappnat liv liksom en välbehövlig paus från det digitala.

24sju-livet, att alltid vara online, aktiv i digitala flöden, flänga än hit än dit, passa tider, sova med mobilen i handen, jobba för din karriär, vara superförälder och/eller dunderkompis o.s.v. skapar en stressig vardag kring dig. Hur lång tid har det gått sedan du hade en vilodag, fri från cyberrymd, hög puls och krav? Din vardag är så fasthakad i 24sju-flödet att det är dags att fundera på om det inte är tid för att leva i ett annat flöde: mindfulness. Mindfulness har nått ett genombrott och är idag en välanvänd metod för att frigöra sig från stress. Undersökningar som gjorts de senaste åren visar att mindfulness är ett riktigt bra knep att ta till för den som lider av såväl psykisk som fysisk ohälsa eller som bara vill införliva lugn i vardagen.

10 tips på hur du fyller din vardag med mindfulness

1. Gör en sak i taget.

Om det är något som stressar är det att multitaska och att alltid ha många bollar i luften. Det fungerar förstås till en viss gräns, men rön tyder på att det gör dig väldigt ofokuserad och att det tar dig 50 procent så lång tid att slutföra det du gör, om du gör flera saker samtidigt. Gör det därför till en vana att fokusera på en sak åt gången och under en viss tid för att sedan ta en paus, slutföra det du påbörjat eller börja på en ny uppgift. Fokus är själva nyckeln till att känna harmoni när du utför dina uppgifter.

2. Hämta andan i sysslorna.

Vare sig det gäller träning, matlagning, städning et cetera har du en ypperlig chans till att gå upp i ögonblicket och att närvara i det du gör för stunden. Så kan ett träningspass bli den perfekta pausen från alla de där mejlen du måste skicka eller rapporten du ska läsa. Hämta ny kraft i olika sysslor och kom tillbaka lite mer fokuserad än tidigare.

3. Tänk på din andning.

Andningen är själva kärnan i mindfulness och är likaså essensen i din psykiska och fysiska hälsa. När du riktar fokus mot hur du andas, in- och utandningar, bryter du tankemönster. Detta hjälper dig att slappna av och vila. Var noga med att notera in- respektive utandningar och försök att åstadkomma ett rytmiskt flöde dem emellan. Att hitta en balans i din andning hjälper dig att närvara i nuet, vilket leder till att dåtid och framtid upphör att existera.

4. Meditera.

Gör att meditera till en vana för meditation minskar stressnivån, ökar din kognitiva kapacitet och får dig att må bättre överlag. Detta är din stund för dig själv och där du har möjlighet att stänga världen ute för att bara få vara. Genom meditation blir du, som en härlig bonus, mer uppmärksam på dina behov.

5. Tillbringa tid utomhus.

Eftersom du spenderar mycket tid inomhus, oftast framför datorn eller teven och med telefonen nära tillhands, har du allt att vinna på att spendera mer tid utomhus. När du är utomhus laddas dina batterier, du blir mer uppmärksam, närvarande, avslappnad och får förbättrat minne. Hitta ditt smultronställe att återvända till och ta gärna långa, härliga promenader som frigör tankarna.

6. Promenera.

Få saker är så avkopplande som att promenera. Du har säkert dina favoritstråk. När du tar promenader frigör du tankarna, somliga tankar släpper till och med. Det är viktigt att du ger dig själv denna tid till motion och reflektion, att göra detta kan mycket väl vara din räddning undan utbrändhet och påträngande oro.

7. Frigör tankarna.

Även om mindfulness handlar om att fokusera på nuet, fungerar metoden riktigt bra i kombination med att frigöra tankarna, det vill säga att du låter tankarna vandra och att du tillåter dig själv att tänka stora som små tankar. Att dagdrömma är ett återkommande inslag i mindfulness och något du borde unna dig att göra då och då. Det gör dig glad och ger dig massor av fräscha idéer.

8. Skapa.

Ett annat sätt att närvara i nuet är att låta kreativiteten flöda och att skapa. Mindfulness, att låta tankarna vandra och ta sig lekfulla uttryck, kan mycket väl vara det du behöver för att kunna koppla av. Om du inte är särskilt förtjust i att meditera är att skapa ett annat sätt att få fokus på. Du kommer garanterat ha kul medan du jobbar dig till ett inre lugn!

9. Utmana dig själv.

Samma gamla vanliga rutiner och vardagliga strukturer kan stressa upp och kväva vem som helst. Det är därför du ska utmana dig själv emellanåt och testa nya saker, samla på dig nya upplevelser som du aldrig hade anat att du skulle utsätta dig för, må det vara extrema sporter, människomöten eller resor. När du utmanar dig själv måste du konfrontera det som är jobbigt för dig. Sådana konfrontationer får dig att växa som människa och lär dig att hantera svårigheter med ett större lugn.

10. Lyssna till ditt hjärta.

Mindfulness går inte ut på att vara konstant lycklig, det är ett verktyg som ska hjälpa dig att acceptera svårigheter så att du kan hantera dem med större lugn och självtillit. Det är okej att känna dig nere, vara arg, glad, kär, upprörd o.s.v. Det som räknas är hur du hanterar känslorna och att du passar på att vara lycklig i nuet, när stunden väl infinner sig. Kanske kan du skapa egna stunder av lycka?

Källor: The Huffington Post.

Läs: Så kommer du igång med mindful eating på 10 dagar, 5 tips på hur du kan använda mindfulness för att få familjefrid och 9 strategier för lycka.

Bild: © FlamingoFotografie / Dollar Photo Club.

One Response

  1. Natalie 11 april, 2016

Add Comment