21 saker jag vill att du ska veta om depression

Depression handlar om så oändligt mycket mer än att känna sig lite nere ibland. När du känner dig deprimerad – ett tillstånd som ofta varar under en längre period – kan hela det vardagsliv du har byggt upp raseras. Med rätt klinisk hjälp liksom stöd och förståelse från omgivningen har du stora förutsättningar att få en vardag igen. Här kommer 21 saker jag vill att du ska veta om depression! (Observera att artikeln innehåller affiliatelänkar.)

depression, vara deprimerad, psykisk ohälsa, må dåligt, ibland mår jag inte så bra, psykisk hälsa, bättre hälsa, bra hälsa, må bra, ångest, psykisk lidande, känner mig nedstämd, nedstämdhet

1. Råden du får av din omgivning kan vara direkt skadliga

Jag har svårt att tänka mig att någon ger hälsoråd i syfte att vara elak. Tvärtom delar många med sig av sina tips eftersom de vill hjälpa, och då inser de inte att uppmaningar som ”Ryck upp dig”, ”Var inte så deppig” eller ”Försök lite mer” kan såra och skada mer än vad de gör nytta.

2. Depression kan bokstavligt talat göra ont

Det är inte ovanligt att det känslomässiga lidandet sätter sig i kroppen och orsakar mycken smärta. Från muskel- och ledvärk till smärtor i bröstet och magen – var uppmärksam på vilka symptom depressionen för med sig och prata gärna med din läkare/psykolog/terapeut om dem. På så sätt kan du kanske få stöd och hjälp att hitta lindring.

3. Det kan vara väldigt, väldigt svårt att be om hjälp…

… vilket kan ha sin grund i att depressionen får dig att tro att ingen bryr sig om dig och att det därför inte kommer leda till något bra att be om hjälp. Det finns människor som bryr sig om dig, för du är helt fantastisk.

4. Förhållandet till mat kan bli komplicerat

Under en depression kan aptiten pendla mellan att bara äta det absolut nödvändigaste till att äta ALLT som lockar i skafferiet. Om du tappar kontroll över vardagsrutinerna – såsom rutinerna kring mat – kan du bli ännu mer deprimerad. Din läkare/psykolog/terapeut kan hjälpa dig att hitta tillbaka till rutinerna igen.

5. Det kan bli så att vissa vänner dumpar dig…

… och det är okej. Det gör jätteont att bli lämnad och sviken, och det är inte så att jag försvarar beteendet. Glöm bara inte bort att de vänner som verkligen bryr sig om och vill finnas där för dig kommer att stanna hos dig och ge dig det stöd du behöver. Personer som visar lite förståelse för din situation kan bli energitjuvar. Lägg din värdefulla energi på givande relationer!

6. Det kan kännas som att du håller på att bli galen

Under en depression kan du också drabbas av panikattacker, tvångstankar och -beteenden, social fobi och en massa andra symptom. Symptomen innebär inte att du är galen, de är tecken på att du inte mår bra just nu. De kommer försvinna i takt med att du mår bättre.

7. Allt och alla kan göra dig irriterad – till och med du själv!

I jämförelse med att få panikattacker kan att känna irritation tyckas vara en bagatell. Men det är inget vidare kul att känna sig irriterad på allt och alla, ja, till och med på sig själv. Kom ihåg att irritationskänslorna kan vara en del av att vara deprimerad och att du därför inte bör klandra dig själv för att du känner dig retlig. Med andra ord: var förlåtande mot dig själv.

8. Att utföra vardagssysslor kan kännas som att bestiga ett helt j*vla Mount Everest

Förrän man blir deprimerad eller får en annan sjukdom kan det vara svårt att sätta sig in i att något så vardagligt som att breda en smörgås med smör eller att köra en maskin tvätt kan upplevas som så överväldigande att man inte förmår göra det. Detta beror, som du vet, inte på att viljan inte finns där. Det är bara det att gå upp från sängen varje dag kan vara en nog så stor utmaning.

9. Det kan vara svårt men nödvändigt att lära dig känna igen depressionens röst

När du är deprimerad kan dina tankar göra dig minst sagt förvirrad – var det jag eller depressionen som talade nu? Missförstå mig inte, depressionen är en del av dig, men för att du ska få en chans till återhämtning kan det vara nödvändigt att du lär dig skilja på vad du skulle säga till dig själv och vad depressionen säger och får dig att tro. Som i punkt nummer tre på den här listan; depressionen kan försöka intala dig att ingen bryr sig om dig samtidigt som du egentligen vet att du är värdefull och omtyckt.

10. Depressionen kan verkligen skapa oreda i din sömnrutin

Kväll och det är dags att sova – men du kan inte. Ett problem som kan upprepa sig natt efter natt. Men så har du en efterlängtad träff med en vän eller ett läkarbesök du bara måste gå till på dagen, du känner dig trött som bara den och somnar. Du sover länge. På grund av att din depression har vänt sömnrutinerna uppochner kan du sova bort hela dagen. Det kan även bli så att du – läs kroppen – inte får nog av sömn.

11. Att vara deprimerad kan också innebära att du inte känner något…

… med andra ord att du känner dig känslomässigt bedövad eller känslomässigt utmattad. Depression är inte synonymt med att du känner dig ledsen hela tiden. Diagnosen kan medföra många olika sinnesstämningar och är mycket mer komplex än vad många tycker och tror.

12. Det kan vara riktigt tråkigt att vara deprimerad

Så här beskriver Buzzfeed-skribenten Alexis Nudd hur tråkig vardagen kan vara när man har en depression: ”Tänk dig att det bara finns en enda serie på hela Netflix och att denna serie består av 80 säsonger med 24-timmarsavsnitt. Tänk dig vidare att du inte alls är intresserad av Netflix-serien, dess karaktärer eller dess handling. När du är deprimerad kan det hända att du och/eller ditt liv känns precis som den här serien.” Hur kortvarig distraktionen än här, försök att hitta något som du tycker är roligt att göra, lyssna eller se på för att driva bort tristessen.

13. Det kan hända att du får skamkänslor

Under depressionen kan du plötsligt börja känna skam, att du känner dig självisk, otacksam och otillräcklig. Dessa känslor kan förvärra din depression ytterligare, varför du kan behöva stöd och redskap från såväl närstående som en läkare/psykolog/terapeut för att inse att du visst räcker till.

14. Skamkänslorna kan ha sin grund i att din omgivning visar lite förståelse för hur du mår

Människor känner skam när de upplever att de inte räcker till i sin omgivnings ögon. Om du när du mår som sämst ofta får höra saker som ”Du borde ta dig i kragen”, ”Hallå där! Barn svälter faktiskt” eller ”Det finns de som har det mycket värre än du och de kan ändå vara glada” kan detta vara en anledning till varför du känner skam över din situation. Att depression dessutom har en historia av att inte vara en fullt accepterad sjukdom kan också bidra. Till alla som läser denna artikel: Tänk på vad ni säger till och hur ni behandlar en person som inte mår bra. Ert bemötande kan vara direkt avgörande för att personen ska kunna läka och/eller tillfriskna. Ingen väljer att vara sjuk.

15. Dina drömmar kan bli helknasiga…

som om depressionen och de tankar liksom känslor den medför bearbetas medan du sover.

16. Du kan känna en stor rädsla inför speglar

När du är deprimerad kan din självkänsla nå botten, och då kan det vara så att du inte ens vill se din egen spegelbild eftersom den påminner dig om allt det du inte gillar med dig själv. Be din läkare/psykolog/terapeut om hjälp för att hitta strategier för ökad självkänsla och om du upplever att du lägger ner mycket energi på att leta fel på din spegelbild, täck för speglarna därhemma i ett par dagar.

17. Det kan verka helt logiskt att vara deprimerad

Vissa medicinska studier tyder på att personer som lider av depression har en tämligen realistisk världsbild, så om du under depressionen känner att du är en ”dålig person” eller är otillräcklig kan det vara så att du hela tiden försöker hitta och faktiskt hittar ”rationella” argument som stöder det du känner. Hur smarta argumenten än kan tyckas vara stämmer de inte. Du är inte ”dålig” och du är inte otillräcklig. Genom regelbunden terapi kan du få redskap till att lära dig känna igen vad depressionen kan få dig att tänka om och känna inför dig själv.

18. Du kan bråka om hur ”dålig” du är

Din kompis: ”Du är helt fantastisk.”
Du: Nej, det är jag inte. Jag är sämst. Sluta nu.”

19. Att börja leva ett ”normalt” liv efter en depression kan upplevas som både svårt och märkligt

Det kan ta sin tid innan det känns bra för dig att dels börja leva ett vardagsliv och dels börja umgås med människor igen. Kom ihåg att det är helt okej att du tar den tid du behöver för att börja leva ett ”normalt” liv, vad nu ”normalt” innebär…

20. Ibland kan din framtid kännas utom räckhåll för dig…

… vilket kan få dig att känna att situationen aldrig kommer bli bättre, att du alltid kommer må så här. Prata med din läkare/psykolog/terapeut och/eller en person du litar på för att få stöd om du känner att framtiden är utom räckhåll för dig. Kanske kan ni tillsammans hitta vägar till din framtid, som finns där.

21. Depressionen kan få dig att känna dig ensam. Du är inte ensam

Ingen ska behöva gå igenom en depression på egen hand. Det finns massa ställen du (och dina närstående) kan vända dig till om du behöver hjälp och stöd för psykisk ohälsa, såsom:

  • Vårdcentralen
  • Psykiatrisk öppenvårdsmottagning
  • Psykiatrisk akutmottagning
  • Barn- och ungdomspsykiatrin (BUP)
  • Ungdomsmottagningen
  • Privat mottagning
  • Patient- och anhörigföreningar (till exempel Mind, Riksförbundet Balans, Kuling.nu och Riksförbundet Ungdom för social hälsa).

Bra böcker om depression och psykisk ohälsa

Ibland mår jag inte så bra

Våga vara rädd: En bok om utmattningssyndrom

En bok om utmattningssyndrom

Panikångest och depression: Frågor och svar om två av våra vanligaste folksjukdomar

Källor: 1177 Vårdguiden; Ibland mår jag inte så bra av Therése Lindgren; Buzzfeed.
Bild: © hikrcn / Adobe Stock.

Add Comment