6 enkla kurer för mensvärk

Det är ju aldrig särskilt kul att drabbas av mensvärk, en plåga som återkommer varje månad. Här tipsar Bättre hälsa om hur du kan motverka och lindra smärtorna med hjälp av 6 enkla kurer för mensvärk.

1. Man har druckit hallonbladste i århundraden

Under flera århundraden har hallonbladste använts i syfte att lindra smärtor vid förlossning och menstruation. Genom att dricka brygden kan även mensblödningarna minska i omfattning, och detta tack vare de mineraler och vitaminer som hallonbladen innehåller.

2. Kinsesiologitejp kan hjälpa musklerna i livmodern att slappna av

Kinesiologitejp är perfekt för dig som idrottar och tränar aktivt. Tejpen används för att lindra muskel- och ledvärk. Den sägs även kunna minska smärtor under menstruationen genom att den ökar cirkulationen i huden och leder då till bättre avslappning för musklerna. Livmodern kan beskrivas som en stor muskel som krampar vid mensvärk. Därför kan kinesiologitejp hjälpa musklerna att slappna av och lindra din värk när du har menstruation. För att placera kinesiologitejpen på rätt sätt behöver du först och främst två bitar tejp. Klipp dessa 10 centimeter långa och sätt fast den ena tejpbiten mellan bäckenbenen på mitten av magen. Den andra tejpbiten placerar du som ett rakt streck från naveln och ner till troskanten. Har du gjort rätt ska tejpbitarna visa ett ”+”-tecken på magen.

3. Endorfiner är kroppens egna smärtlindrare

Endorfiner är ett ämne som produceras i kroppen och som många gånger kallas ”må bra-hormoner”. Namnet passar hormonerna bra; endorfiner har nämligen den unika egenskapen att de kan öka såväl det fysiska som det psykiska välmående. De är likaså kroppens egna smärtlindrare. Ämnet endorfiner utsöndras i kroppen när man tränar, exempelvis springer eller joggar. Särskilt när man är sexuellt upphetsad utsöndras endorfiner i hela kroppen. Därför kan man prova att hetta upp stämningen lite med sin partner – pussas och kramas gärna! Intim närhet kan just hjälpa kroppen att släppa lös endorfiner så att man slipper ha så ont. Det är värt att testa!

4. Att dricka vatten hjälper musklerna att jobba

Muskulaturen från nedre delen av ryggraden, runt framsidan och ner till bredden av det nedre bäckenet kan ofta vara en bidragande faktor vid mensvärk. Denna muskel modulerar mycket stress och många spänningar varje dag för att skydda det centrala nervsystemet, vilket gör muskeln uttorkad och torr. Livmoderns nerver hänger ihop med denna muskel och eftersom muskeln blir uttorkad av mycket aktivitet, såsom stress och andra påfrestningar i det dagliga livet, är det bra att dricka mycket för att inte torka ut kroppen.

5. Höga klackar gör bäckenet instabilt

Att gå i högklackade skor gör bäckenet instabilt och muskulaturen i den nedre delen av ryggraden (som nämndes i förra tipset) blir än mer uttorkad av den konstiga hållningen kroppen får. Detta ökar även belastningen på bäckenet vilket gör att livmodern och urinblåsan hamnar i obalans. Undvik därför höga klackar en vecka i månaden och satsa istället på ett par bekväma platta skor.

6. Intag av koffein kan försvåra kramperna

För många kan besvären från mensvärk minska eller helt försvinna om koffeinintaget reduceras eller utesluts. Det kan förstås vara svårt för många att helt och hållet undvika kaffe, framför allt på morgonen. Att undvika koffein under menstruationen är dock en god rekommendation då koffein drar ihop blodkärlen, vilket kan försvåra dina kramper. Förutom kaffe så gäller detta även energidricka, läsk, te och tyvärr även choklad som innehåller koffein.

mens, menstruation, mensvärk

Källa: Reader’s Digest.

Text: Copybyrån Jally.

Bild: © Fotos593 / Shutterstock.

Add Comment