6 knep för att orka dig igenom en dålig dag med fibromyalgin

Låt oss vara ärliga: det finns dagar när vi vaknar och undrar hur vi ska orka ta oss igenom dagen. På något sätt brukar det gå. Här delar vi med oss av sex knep för en dålig dag med fibromyalgin – vad gör du för att orka smärtan och tröttheten?

fibromyalgi, kronisk smärta, kronisk värk, dålig dag

Bild: © AntonioGuillem / iStock

1. Stressa mindre

fibromyalgi, kronisk smärta, kronisk värk, dålig dag

Bild: © jacoblund / iStock

Det är inte så lätt att slappna av när smärtan och tröttheten är som värst – eller när magen havererar och man måste springa fram och tillbaka till toaletten. Tro oss, vi vet. När fibromyalgin är som värst är det ändå av yttersta vikt att man stressar mindre, försöker varvar ner. Stressen förvärrar fibromyalgisymptomen och om man inte kan värja sig från den är det lätt att man hamnar i en ond cirkel. Vi läser eller lyssnar på en bok när vi försöker koppla av – vad får dig att varva ner? Det gäller att hitta sin vilogrej.

2. Sov mer

fibromyalgi, kronisk smärta, kronisk värk, dålig dag

Bild: © Rawpixel / iStock

Det är inte heller så lätt att få den sömn man behöver. Många med fibromyalgi kämpar med sömnen, som kan påverkas till det sämre av smärtan och eventuella förändringar i hjärnan. Om man ännu inte har provat att hålla sig till ett strikt sömnschema, skapa en bra sömnmiljö, undvika tupplurar mitt på dagen och att inte dricka koffeinhaltiga drycker kan det vara läge att prata med läkaren. Vissa kan få hjälp av sömnpiller. Sömnbrist förvärrar fibromyalgismärtan och -symptomen, det är därför en god nattsömn är så oerhört viktigt för att man ska orka vardagen som sjuk.

3. Stretcha musklerna

fibromyalgi, kronisk smärta, kronisk värk, dålig dag

Bild: © NADOFOTOS / iStock

Lätt träning och motion – du vet vad som funkar för dig – med stretching av musklerna kan lindra smärtan. Enklare yogaövningar och simning är exempel där man kan förena träning med stretchning.

4. Få fibromassage

fibromyalgi, kronisk smärta, kronisk värk, dålig dag

Bild: © ChesiireCat / iStock

Med rätt massagemetod kan man få smärtlindring – med fel kan man få ondare. När man har en dålig dag kan det vara en god idé att söka hjälp hos en massageterapeut som har kunskap om fibromyalgi och som kan ge lättare fibromassage. Vi som är eller har varit sjukskrivna vet att en massagebehandling kan kännas ekonomiskt oöverkomlig. Vi kan dock fortfarande få massage: självmassage. Genom att rulla de ömma punkterna mot eller över en tennisboll kan man få lindring. Prova till exempel att lägga ett par tennisbollar i en strumpa, placera den mellan ryggen och väggen och att röra ryggen mot strumpan med bollarna.

5. Få stöd

fibromyalgi, kronisk smärta, kronisk värk, dålig dag

Bild: © KatarzynaBialasiewicz / iStock

Vi vet att det på grund av tidigare erfarenheter av dåligt bemötande kan vara jättejobbigt att be andra om hjälp när man mår dåligt. Men om det finns en chans att få hjälp och stöd från familj, vänner och kollegor kan det vara bra att göra det. Rätt stöd – såsom någon att prata med, någon som lagar mat och eller stryker lite lätt på kroppen – kan vända en dålig dag till en bättre dag.

6. Fördela energin

fibromyalgi, kronisk smärta, kronisk värk, dålig dag

Bild: © Olarty / iStock

Fibromyalgin kan medföra både extrem trötthet och kognitiva besvär. Detta brukar kallas fibrodimma. Vid andra kroniska sjukdomar, såsom vid ME/CFS och, jobbar man mycket med så kallad ”pacing”. ”Pacing” går bland annat ut på att man får lära sig hushålla med sin begränsade energi. Det här kan vi med fibromyalgi lära oss av, då vi också kan behöva prioritera och fördela energin för att hålla hela dagen.

Text: Sandra Jönsson
Källa: Everydayhealth.com