6 överraskande vanor som kan öka din empatiska förmåga

Den empatiska förmågan är en underskattad egenskap i en framgångskultur utan bromsklossar. På Bättre hälsa tycker vi att empati är en egenskap som vi alla borde ta tillvara – därför har vi bestämt oss för att ge dig de här mycket enkla tipsen på hur du kan göra för att stärka dina empatiska egenskaper och sprida kärlek omkring dig.

empati, kärlek, vänlighet, omsorg, utveckling, personlig utveckling, bättre hälsa, bra hälsa, må bra, psykologi, empatisk förmåga

1. Läs en roman

Dan Johnson, psykolog vid Washington and Lee University, fann i sina studier ett samband mellan en känslosam berättelse och ett sympatiskt beteende. Den första delen av en omfattande studie utgick ifrån att låta försökspersonerna läsa noveller specifikt utarbetade för att bygga upp medkännande hos läsarna. I den andra delen av testet skulle experimentpersonalen släppa sex pennor i närheten av försökspersonen. Det visade sig att ju mer känslosam en berättelse var, desto större var chansen att försökspersonen skulle hjälpa till att plocka upp pennorna. Med det sagt kunde Johnson konstatera att en roman inte bara stärker hjärnan utan även den empatiska förmågan.

2. Vistas i naturen

Du vet den där känslan av att stå högst uppe på ett berg och blicka ut över en storslagen natur? Den där känslan av att inse hur små vi egentligen är i Moder Naturs ögon? Att bara befinna sig i den situationen stärker en människas empatiska förmåga. I en studie som genomfördes av University of California placerades en grupp människor i en skog full av eukalyptusträd, och forskaren Paul Piff beskrev i sin rapport att gruppen kände sig mindre självgoda och hade lättare att visa vänlighet.

3. Sätt ett ansikte på fakta

Raka fakta och ren statistik utan ett specifikt ansikte kopplat till händelsen har ingen inverkan på vår empatiska förmåga, men genom att bara sätta ett ansikte på nyheten känner vi genast en starkare koppling till de berörda personerna. Det kunde psykologer vid University of California påvisa i en studie som lät försökspersoner läsa artiklar med mänskliga ansikten kopplade till nyheten respektive nyheter med enbart fakta och statistik.

4. Prata med en främling

Ju fler människor du interagerar med desto bättre blir du på att relatera till dina medmänniskors åsikter och känslor. Roman Krznaric, författare till Empati, har på sajten Greater Good skrivit att nyfikenhet på olika typer av människor är en förutsättning för att kunna ha en stark empatisk förmåga. Med det sagt bör du prata regelbundet med främlingar för att utveckla dina mer empatiska sidor.

5. Meditera mera

I en studie som genomfördes fann man tecken på att meditation hade en direkt koppling till den empatiska förmågan. Försökspersonerna fick göra ett standardiserat empatitest före och efter en åtta veckors meditationskurs, och resultatet visade att efter kursen uppvisade deltagarna ett snittresultat på 4,6 poäng högre. I en annan studie vid Mount Sinai Medical Center hittade forskare ett emapticentrum i hjärnan som aktiverades under meditation.

6. Ta på dig någon annans skor

Visste du att du kan utveckla din empatiska förmåga bara genom att föreställa dig hur andra känner? Forskning har visat att om vi föreställer oss hur en annan människa känner kan vi agera med mer inlevelse. Det här låter som en klyscha, men icke desto mindre är det ett bevisat faktum som kan utveckla din empatiska förmåga.

Text: Christoffer Andersson.

Källor: Reader’s Digest och Greater Good Science Center. 

Bild: © stcom / Adobe Stock.

Add Comment