6 saker att tänka på om du har migrän

Plötsligt slår migränen till. Kanske har du ätit något som kroppen inte gillar, druckit ett glas rödvin eller stressat. Anledningarna till varför det skär i huvudet av smärta kan vara många och variera från individ till individ. Här skriver Bättre hälsa om 6 saker att tänka på om du har migrän.

migränattack, huvudvärk, kronisk sjukdom, vara sjuk, kroniska sjukdomar

Migrän kan vara en kronisk sjukdom som kännetecknas av svår huvudvärk

Migrän kan vara en kronisk sjukdom som kännetecknas av måttlig till svår huvudvärk vilken kan hålla i sig mellan flera timmar och tre dygn. Med sjukdomen följer även andra symptom som är kopplade till det autonoma nervsystemet. Illamående, kräkningar, ökad känslighet för ljus eller ljud är exempel på sådana symptom. Vanligtvis brukar behandling med vanliga receptfria läkemedel rekommenderas, men det finns även receptbelagda läkemedel som kan fungera. Hos personer som inte tål medicin kan ibland näringstillskott, livsstilsförändringar och kirurgi användas. Orsakerna bakom migrän tros vara såväl medfödda (arv och genetik) som miljömässiga faktorer.

6 saker att tänka på om du har migrän

1. Skriv huvudvärksdagbok

Migrän kan bero på olika faktorer. Faktorerna skiljer sig mellan både individer och från tid till tid. För att få större insikt i vad som påverkar migränen för just dig kan du anteckna när huvudvärken kommer och vad den kan ha triggats igång av. Skriv ner eventuella anledningar 24 timmar före migränen utlöstes – med andra ord, om du brukar ha migrän ofta kan det vara bra att skriva ner händelser dagligen för att på så sätt kunna gå tillbaka och hitta samband.

2. Ät regelbundet

Det kan vara riskabelt att hoppa över måltider om man lätt får migrän. Varför det är så finns det inget konkret svar på, men det kan bland annat bero på att slarv med maten påverkar hypotalamus eller att ett sjunkande blodsocker i sig kan utlösa migrän. En studie som gjordes 2014 visade att 40 procent av vuxna personer hade mindre benägenhet att drabbas av migrän om de åt något före de gick och lade sig för natten.

3. Ät ”rätt”

Det finns flera olika livsmedel som kan trigga igång migrän. Vilka livsmedel man kan påverkas negativt av är dock individuellt. För somliga kan exempelvis processat kött såsom bacon, korv, salami och andra delikatessköttprodukter, vilka innehåller nitrit och nitrat, leda till migränanfall. Om du märker att du påverkas negativt av att äta viss mat – byt kost!

4. Sov regelbundet

Både för lite och för mycket sömn kan trigga igång migrän – så försök att lägga dig och att gå upp ungefär samma tider varje dag! Om du ligger kvar i sängen eller sover längre än vanligt kan det rubba den cirkadiska rytmen (kroppens egen klocka). Med detta menas inte att du behöver sova åtta timmar i sträck; sömnen kan delas upp under dygnet. Att sova åtta timmar i sträck är ett västerländskt fenomen som kan ha att göra med bibliska traditioner.

5. Ta det lugnt

Stress är en välkänd migränutlösare. Men visste du att en stunds avkoppling efter en lång period av stress också kan trigga igång en migränattack? En välmående kropp och knopp kräver balans i tillvaron. Även om du har ett tajt schema är det viktigt att du tar dig tid att vila, gå korta promenader, göra något kreativt, meditera, träna etc.

6. Undvik alkohol

Undersökningar har visat att upp till 38 procent av vuxna med migrän är känsliga för alkohol. Framför allt rör det sig om känslighet för rödvin. Det är ännu inte fastställt varför det kan vara så. Likväl finns det spekulationer om att det kan ha att göra med att alkohol påverkar signalsubstanser, som i sin tur påverkar smärta.

Text: Jon Glentz.
Källor: Vårdguiden 1177, WebMD och Health.
Bild: © psdesign1 / Dollar Photo Club.

Add Comment