7 tips på hur du kan skratta dig till bättre hälsa

Ett gott skratt förlänger livet, säger man, och det finns en sanning i dessa ord. Inom medicinsk vetenskap har forskare nämligen hittat en mängd hälsofördelar med att just skratta. Ett gott skratt kan såväl stabilisera blodtrycket och stärka immunsystemet som det kan minska smärta och stärka relationer. Men hur kan du göra för att skratta mer i vardagen? Bättre hälsa ger dig här 7 tips på hur du kan skratta dig till välmående.

1. Fake it ’til you make it!
Låtsasskratta. Högt. Ställ dig framför spegeln och skratta ännu högre. Snart övergår det fejkade skrattet i ett riktigt skratt.

2. Titta på en komediserie.
Att titta på ett avsnitt i en komediserie tar dig ca 20-25 min. Under denna korta tid kommer en mängd möjligheter till härliga skratt uppstå.

3. Lek tillsammans med barn.
Det är svårt att inte skratta när du är tillsammans med barn. Ta dig tid att leka med de små – på så sätt får du en riktigt rolig och busig stund.

4. Lek med ett djur.
Att ha ett och vara med ett husdjur kan ge dig flera hälsofördelar. Det kan också få dig att skratta mycket.

Läs: 7 medicinska anledningar till varför husdjur är bra för din hälsa

5. Häng med dina vänner.
När du umgås med dina vänner, som du delar många internskämt med och som vet vad du tycker är kul, skrattar du ofta så att du viker – se till att få en skrattdos från dem när du kan!

6. Hitta på roliga saker.
Ta dig tid att göra roliga saker och aktiviteter, det gör dig gladare, mer avslappnad, ger hjärnan en paus och får dig, förhoppningsvis, att skratta.

7. Leta efter humor på nätet.
På nätet kan du hitta massor av humorsajter och skojiga listor. 9GAG, CollegeHumor, Cheezeburger och Cracked är några exempel på humorsajter som får din mage att knyta sig av skratt.

Källor: Mindful (mindful.org och Mindful Magazine) och HelpGuide (helpguide.org).

Läs: 9 anledningar till varför du ska skratta dig till bättre hälsa.

Bild: © Kaspars Grinvalds / Dollar Photo Club.

Add Comment