7 vardagliga saker som får dig att tappa fokus

Varje dag ställs du inför situationer som kan påverka ditt fokus och din koncentration negativt. Här listar Bättre hälsa 7 vardagliga saker som får dig att tappa fokus och ger dig också tips på hur du kan ta kontroll över situationerna igen.

1. Sociala medier.
Idag är sociala medier en av de vanligaste sakerna som gör dig ofokuserad. Det massiva flödet, som ju uppdateras hela tiden, gör att din hjärna bombarderas med information och intryck. Undvik helst att vara inne på sajter som Facebook, Twitter och YouTube medan du utför andra sysslor och spendera tid där först när du har en paus.

2. Multitasking.
”Att ha många bollar i luften” premieras i det svenska samhället och har länge setts som ett tecken på såväl effektivitet som på produktivitet. Multitasking, m.a.o. att göra många saker på en och samma gång, är inget bra för dig och det får dig att både tappa fokus och mista koncentrationen. Att multitaska leder till att de uppgifter du gör tar betydligt längre tid att uträtta än om du monotaskar – alltså gör en sak i taget! Dessutom tenderar kvaliteten bli bättre om du fokuserar på en sak åt gången.

3. Teknik.
Pling från mejl i inboxen, inkommande samtal eller sms – och andra tekniska finesser – är svåra att ignorera. De kan få dig att tappa flowet helt och hållet. Om du kan, försök att ha notiserna och ringsignalen på ljudlöst och bestäm dig t.ex. för att kolla inboxen vid en särskild tidpunkt.

4. Leda.
Det är inte nödvändigtvis dåligt att ha tråkigt då och då. Tvärtom lär det dig att uppskatta det som är kul. Men i längden är det inte heller något bra för ditt fokus att vara uttråkad. Detta gäller framför allt om du gör det som orsakar dig leda dag och ut och dag in. Ju mer uttråkad du är desto lättare är det att du tillåter dig distraheras av t.ex. Internet, mobiltelefonen eller av att damma skrivbordet, bara för att slippa undan uppgiften. Om en syssla känns extra tråkig kan du göra en deal med dig själv: att du kan få ta en kort paus när du har jobbat si eller så länge med uppgiften.

5. Gnagande tankar.
Det är svårt att vara fokuserad och koncentrerad när tankarna maler och maler. Gnagande tankar och oro som t.ex. har med hemmet eller ett gräl att göra kan leda till att du inte kan uträtta ditt arbete. På så sätt hamnar du i en ond spiral – det är verkligen inget kul att ha uppgifter ogjorda! Ett sätt att få lite lugn och ro på är att skriva ner det som gör dig orolig. Lista de gnagande tankarna!

6. Stress.
När du känner dig stressad och upplever att du har för många saker att göra kan det vara svårt att fokusera på en enda sak. Stress har även andra förödande effekter på ditt fokus. Att vara stressad kan nämligen medföra att din kropp slår bakut. Du kan få huvudvärk, migränattacker, svårt att andas, ont i nacke och rygg p.g.a. spänningar o.s.v. Få saker tär så mycket på fokus och koncentration som smärta och krämpor. Stress motverkas bäst av olika stressreducerande tekniker såsom yoga, meditation, andningstekniker och mindfulness.

7. Trötthet.
För lite sömn leder till trötthet, och om det vill sig illa till utmattning. Att vara trött och utmattad gör det svårt att upprätthålla koncentrationen även när du inte är distraherad. För lite sömn kan också påverka din uppmärksamhetsförmåga och ditt korttidsminne till det sämre – se till att få tillräckligt med sömn!

Källa: WebMD.

Läs: Rensa tankar med en meditationsövning i 5 steg, 10 tips på hur du fyller din vardag med mindfulness och Så uppnår du mer på mindre tid – forskarens 8 bästa tips!

Bild: © Minerva Studio / Dollar Photo Club.

Add Comment