8 kosttillskott för mer energi

En välbalanserad kost, regelbunden träning och fungerande sömn är receptet på att känna dig pigg. Av olika skäl går det inte alltid att hålla på rutinerna – vad kan du då i stället göra för att känna dig energifylld? Prova att äta dig piggare med kosttillskott!

Bild: © wundervisuals / iStock

1. Ashwagandha

Ashwagandha är en viktig ört inom den flertusenåriga indiska läkekonsten ayurveda. Örten har använts för att öka motståndskraften mot fysisk och psykisk stress. På senare år har intresset för ashwagandha varit stort också utanför Indien och forskare har försökt utröna om den ayurvediska medicinen har haft rätt om örten. Man har bland annat hittat evidenser för att intag av ashwagandha kan minska nivåerna av stresshormonet kortisol i kroppen. Upprepade studier tyder på att den ayurvediska örten motverkar stress, oro och trötthet.

2. Rosenrot

Rosenrot är en så kallad adaptogen. Detta innebär att kosttillskottet sänker stressnivåerna samtidigt som det ökar energinivåerna i kroppen. Många väljer att inta rosenrot när de behöver få ökad koncentration, men örtextraktet kan även ge bättre fysisk prestation. Forskningsstudier har visat att en längre tids användning av rosenrot kan minska utmattningssymptomen vid psykisk ohälsa och göra kroppen mer stresstålig i ett långsiktigt perspektiv.

3. Koenzym Q10

Där det finns celler i kroppen finns också koenzym Q10. Kroppen bildar själv detta ämne, som är absolut nödvändigt för energiförsörjningen. Cellerna använder koenzym Q10 – kallas även ubikvinon eller ubikinon – för att skydda kroppen från oxidativ stress. När nivåerna av koenzym Q10 sjunker kan inte kroppen bilda tillräckligt mycket energi för att hålla sig hälsosam och pigg – och man kan bli trött. Livsmedel såsom fisk, kött och nötter innehåller koenzym Q10 men inte så mycket att balansen i kroppen kan återställas. Det här kan däremot kosttillskottet koenzym Q10 hjälpa till med. Personer med vissa former av cancer, hjärtsvikt eller typ 2-diabetes kan vara i särskilt stort behov av tillskottet, då dessa är i riskzonen för att få låga nivåer av koenzym Q10 och därmed drabbas av ytterligare trötthet.

4. B12

Överlag är B-vitaminerna nödvändiga för att kroppen ska kunna omvandla maten till energi som cellerna sedan kan använda. Vitamin B12 är inget undantag från detta. Tillsammans med magnesium och järn kan brist på B12 ge obehagliga symptom. När vitaminbristen bidrar till blodbrist kan den leda till trötthet, andfåddhet och hjärtklappning. Andra vanliga symptom på B12-brist är nedsatt känsel i kroppen, domningar och stickningar i händerna och fötterna, minnessvårigheter samt nedstämdhet. Vitamin B12 förekommer främst i animaliska proteiner så vegetarianer och veganer behöver i regel äta ett kosttillskott för att undvika brist på ämnet. Ålder är en annan faktor som kan påverka nivåerna av B12 i kroppen. Om man känner sig trött kan det vara väl värt att prova äta ett kosttillskott bestående av B12 och/eller av flera olika B-vitaminer. Det kan göra att man får mer energi.

Bild: © Cecilie_Arcurs / iStock

5. Järn

Kroppen använder mineralet järn vid den naturliga tillverkningen av hemoglobin. Hemoglobin är ett protein i de röda blodkropparna och som är nödvändigt för att syret ska kunna transporteras från lungorna till resten av kroppen. Järnbrist medför att syret inte transporteras fullt ut till kroppens organ och vävnader. Man blir trött och kan känna sig helt matt. Järn är vanligast förekommande i kött och skaldjur. Eftersom vegetarianer och veganer undviker dessa livsmedel löper de stor risk att få just järnbrist. Det ska dock tilläggas att det finns vegetabilier som innehåller mycket järn. Man måste bara äta mer av dem. I vilket fall kan ett järntillskott minska risken att få brist på järn och se till att man förblir pigg och kry.

6. Rödbetspulver

Rödbetspulver utvinns ur rödbetan och innehåller massor av nitrat. Nitratet bildar kvävoxid i kroppen. Kväveoxiden gör så satt blodkärlen slappnar av. På så sätt kan blodgenomströmningen i och syresättningen av kroppen öka. Energibildningen effektiviseras och resultatet blir mer energi. Forskning indikerar att rödbetspulvret kan vara särskilt bra inför fysisk prestation. En markant ökning av uthålligheten har vid flera tillfällen uppmätts i samband med intag av kosttillskott innehållande rödbeta.

7. Kreatin

Kreatin finns naturligt i kött, fisk och fågel. Som med till exempel rosenrot kan energikicken vid intag av kreatin kännas nästan direkt i kroppen. Det här beror på att den lagrade energin omvandlas till rörelseenergi. Många som tränar aktivt väljer att äta kosttillskottet kreatin för dess dokumenterade positiva effekt på resultaten. Tillskottet kan vara det som utgör skillnaden mellan ett misslyckat och lyckat tungt lyft.

8. Melatonin

Det naturliga hormonet melatoninet påverkar sömnen. Melatoninnivån i kroppen pendlar under dagen. På morgonen är den jämförelsevis låg och på kvällen hög. Höga nivåer av melatonin gör det med andra ord lättare att sova. Ett kosttillskott av melatonin kan bidra till bättre sömn, men också göra så att man känner sig piggare och mer fokuserad under dagen. Vad forskare än så länge kunnat se förefaller tillskottet vara säkert och inte påverka kroppens naturliga melatoninproduktion.

Bild: © PeopleImages / iStock

Text: Sandra Jönsson
Källor: Healthline.com; Kurera.se; Apoteket.se; 1177.se