9 vetenskapliga studier om chiafröns hälsofördelar

Vad är det som gör chiafrön till superfood? I denna guide från Bättre hälsa får du en inblick i vad forskare har kommit fram till om chiafröns hälsofördelar.

Chiafrön är små svarta fröer som kommer från växten salvia hispanica. Denna planta växer naturligt i Sydamerika. Aztekerna och mayaindianerna har ätit chiafrön i århundraden. Det är de som har gett fröna sitt namn. Chiafrön torde betyda >>styrka<<.

Det är först i vår samtid som chiafrön har fått ett erkännande som superfood. Trots att dessa fröer är små innehåller de mängder av energi och nyttiga ingredienser – detta utan att innehålla massor av kolhydrater och kalorier. De är dessutom glutenfria.

Vad innehåller chiafrön per 100 gram?

Enligt tidningen Kurera innehåller 100 gram chiafrön följande:

31 gram fett varav 20 gram är linolensyra. Linolensyra är den vegetabiliska formen av omega-3.
21 gram protein vilket rymmer 18 av de essentiella aminosyrorna.
38 gram kolhydrater varav 34 gram består av vattenlösliga fibrer – den bra sortens fibrer som får fart på en trög mage och håller blodsockret i schack!
Magnesium, kalcium och zink.

9 vetenskapliga studier om chiafröns hälsofördelar

Chiafrön är p.g.a. sitt näringsvärde klassade som superfood eller ett s.k. superlivsmedel. Vad säger medicinska studier och forskningen om chiafröns hälsofördelar? Här kommer 9 vetenskapliga studier om chiafrön så att du själv kan hålla dig uppdaterad om varför chiafrön är bra för din hälsa.

1-2. Vetenskapliga studier tyder på att chiafrön innehåller massor av antioxidanter.

I bl.a. (1) Journal of Chromatography och (2) Journal of the American Oil Chemists’ Society rapporteras det att chiafrön innehåller massor av antioxidanter. Antioxidanterna skyddar fetterna i fröna från att härskna, men de är även bra för oss människor.

3-4. Vetenskapliga studier tyder på att chiafrön består av många nyttiga fibrer.

Chiafrön har en förmåga att absorbera vatten upptill 10-12 gånger av sin vikt, enligt en vetenskaplig studie som publicerats i (3) LWT – Food Science and Technology. Vattnet gör att chiafröna blir gelliknande och fyller upp din mage. Detta medför att du får en mättnadskänsla och således inte känner ett behov av att äta kolhydrater. I en annan studie, som går att hitta i (4) The Lancet, är det fiber chiafröna innehåller bra för de nyttiga bakterierna i din mage. Fibrerna göder nämligen magbakterierna, och detta är absolut nödvändigt för en stark maghälsa.

5-6. Vetenskapliga studier tyder på att chiafrön innehåller mängder av kvalitetsprotein.

Chiafrön innehåller ovanligt mycket protein för att komma från en växt. Att få i sig protein är livsviktigt. Något annat som är viktigt för hälsan är aminosyror. Det är aminosyrorna som hjälper kroppen att uppta proteinet. Förutom att innehålla protein innehåller chiafrön just aminosyror, enligt vetenskapliga studier i (5) Journal of Agricultural and Food Chemistry och (6) Food Science and Technology International.

7-8. Vetenskapliga studier tyder på att chiafrön har höga omega-3-värden.

Enligt vetenskapliga studier, t.ex. denna i (7) International Journal for Vitamin and Nutrition Research, är vegetabiliskt omega-3 såsom linolensyra inte lika nyttigt för oss människor som det omega-3 vilket finns i fisk. Detta har att göra med att våra kroppar inte kan ta upp linolensyra lika effektivt som animaliskt omega-3. Men sluta inte att äta chiafrön för den sakens skull! Omega-3-värdena förbättras ändå till skillnad från om du inte skulle äta chiafrön, som denna medicinska studie i (8) Journal of Alternative and Complementary Medicine indikerar.

9. Vetenskapliga studier tyder på att chiafrön kan öka uthålligheten vid fysisk aktivitet.

Att äta chiafrön inför ett träningspass kan öka uthålligheten och energin på samma sätt som en sportdryck kan göra. Om valet står mellan att äta chiafrön eller att dricka sportdryck är valet enkelt. Du kan läsa mer om detta i en studie i (9) Journal of Strength and Conditioning Research. Denna studie är dock inte tillräckligt omfattande för att den ska övertyga till 110 procent – det kommer säkert fler medicinska studier om sambandet mellan att äta chiafrön och ökad fysisk prestation!

Var kan du köpa chiafrön?

Du kan köpa chiafrön i livsmedels- och hälsokostbutiker. Hälsokostbutiker, som Bodystore, har ett större och mer välsorterat sortiment av chiafrön än en vanlig livsmedelsbutik. Klicka här för att komma till Bodystores sortiment av chiafrön.

Källor: Authority Nutrition, Kurera, (länkar:) Journal of Chromatography, Journal of the American Oil Chemists’ Society, LWT – Food Science and Technology, The Lancet, Journal of Agricultural and Food Chemistry, Food Science and Technology International, International Journal for Vitamin and Nutrition Research, Journal of Alternative and Complementary Medicine och Journal of Strength and Conditioning research.

Läs: Så använder du kokosolja för att må bra i hela kroppen och 10 livsviktiga anledningar till varför te är bra för din hälsa.

Bild: © Jenifoto / Dollar Photo Club.

Add Comment