De här 8 tipsen på självmassage kommer göra susen mot spända och ömma muskler

Efter en lång dag på jobbet finns det nästan inget som Bättre hälsa önskar mer än att få en kroppsmassage. Men att få massage varje kväll kan bli ganska dyrt eller slitsamt för våra nära och kära, och det är därför vi har lärt oss de här 8 tipsen på självmassage. Hejdå, spända och ömma muskler!

1. Så masserar du fötterna

Skaffa en massageboll till fötterna – just det, en sådan där liten boll med ”spikar” – sätt dig ner, lägg bollen på golvet, luta dig tillbaka och rulla ena foten fram och tillbaka över bollen, cirkla. Gör sedan samma sak med den andra foten. Om du inte kan eller vill köpa en massageboll går det alldeles utmärkt att använda en tennisboll. Självmassagen blir dock inte lika grundlig som med en massageboll.

2. Så masserar du huvudet

Den här självmassagen är guld när du har spänningshuvudvärk eller har ont i huvudet på grund av dålig hållning: hämta en tennisboll och lägg dig med böjda knän på golvet. Håll tennisbollen mellan tummen och pekfingret – detta gäller för båda händerna! Vila händerna och tennisbollen bakom huvudet och vrid huvudet från sida till sida liksom lyft och sänk det mot tennisbollen.

3. Så masserar du svanken

Mensvärk och en ömmande svank är inget kul, men kanske kan denna självmassage göra susen: hämta två tennisbollar och lägg dig sedan med böjda knän på golvet. Fötterna ska vila stadigt mot ytan. Placera tennisbollarna precis nedanför svanken, vid ryggmärgens botten. Lyft och sänk dina höfter mot tennisbollarna.

4. Så masserar du käken

En käke som spänner och värker kan verkligen ställa till det för resten av ansiktet och huvudet. Om du har ont i käken kan du självmassera den såhär: sätt fingertopparna mot käkbenen, öppna och stäng munnen och tryck mjukt med fingertopparna. När du kommer till hakan kan du mjukt och långsamt dra skinnet mellan tummen och fingertopparna.

5. Så masserar du knäna

Att sitta för länge och med dålig hållning kan göra så att knäna börjar dra ihop sig och ömma, nästan som en brinnande känsla. Sätt dig ner på en stol, räta ut benen och vila fötterna mot golvet, som i en 90-graders vinkel. Tryck ett finger mot stället där det värker eller är stelt i knät i c:a tio sekunder. Sträck ut och in benet ett par gånger, och upprepa självmassagen på de andra punkterna där det gör ont i knät.

6. Så masserar du underarmarna

Du som jobbar på kontor och sitter mycket framför datorn kan ha ett återkommande problem med ömmande underarmar. Självmassage är såklart inte hela lösningen på situationen, men kan göra skillnad efter en lång dag på jobbet. Sträck ut armen med handflatan uppåt, ta tag i armen nedanför armbågen och vänd handflatan så att den både vänds uppåt och nedåt, samtidigt som du låter greppet röra sig mjukt över underarmen.

7. Så masserar du nacken och axlarna

Du vet väl hur det känns när du försöker sträcka armen så långt du bara kan för att massera nacken, axlarna och ryggen…? Spänningarna och värken blir ännu värre. Det finns ett självmassageknep som skonar din överkropp: plocka fram en tennisboll – vad många saker man kan göra med en tennisboll (!) – luta dig mot en vägg, placera bollen mellan ena skulderbladet och väggen, lyft armen i en 90-gradersvinkel (lutad mot väggen) och vrid huvudet från sida till sida. Flytta bollen mellan olika ömma punkter vid nacken, axlarna och ryggen.

8. Så masserar du hårbotten

En hårbottenmassage kan lätta på spänningshuvudvärk och är väldigt enkel att göra på dig själv. Cirkla med fingertopparna över skalpen och hårbotten, variera gärna trycket för att få bästa möjliga effekt av självmassagen.

De här 8 tipsen på självmassage kommer göra susen mot spända och ömma muskler

Källa: Buzzfeed Health.

Bild: © Image Point Fr / Shutterstock.

Add Comment