Får du tillräckligt mycket D-vitamin?

Det är viktigt att få i sig D-vitamin. Tidigare har denna vitamin varit underskattad, men numera vet forskare att brist på D-vitamin kan leda till en mängd symptom och sjukdomar. Här listar Bättre hälsa vilka faktorer som påverkar om du får tillräckligt mycket D-vitamin.

D-vitamin har tidigare ansetts vara en ganska oviktig vitamin. Men på senare år har forskare omförhandlat betydelsen av vitamin D och kommit fram till att brist på D-vitamin kan leda till flera sjukdomar och symptom såsom trötthet, depression, benskörhet och återkommande förkylningar. Somliga forskare har också hittat ett samband mellan D-vitaminbrist och ökad risk för cancer och hjärtsjukdomar.

Många svenskar lider av brist på D-vitamin och äter därför ett kosttillskott i form av vitamin D. Den utbredda D-vitaminbristen har att göra med att soltimmarna i Sverige är få, och ett av de främsta sätten att få i sig D-vitamin på är genom UVB-strålarna i solen. Även andra faktorer avgör om man får i sig tillräckligt mycket D-vitamin. Eftersom forskningen om D-vitamin och vilka konsekvenser för lite D-vitamin kan medföra är relativt ny är alla samband ännu inte kartlagda.

6 faktorer som påverkar om du får tillräckligt mycket D-vitamin

1. Boplats

Platsen där du bor är direkt avgörande för om du får lagom mycket eller för lite D-vitamin. Ju längre bort du bor från ekvatorn desto mindre vitamin D får du, och detta p.g.a. att ljuset och UVB-strålarna inte når t.ex. Norden som de når Afrika, speciellt under vintertid. Dessutom påverkar klädsel den yttre tillförseln av UVB-strålar. Jackor, långärmade tröjor och byxor bidrar till att kroppen får ännu mindre vitamin D-producerande UVB-strålar.

2. Luftkvaliteten

Växthuseffekten och ett trasigt ozonlager kan leda till ökad risk för brist på D-vitamin. Koldioxid och kolpartiklar i luften både slår sönder och absorberar UVB-strålarna, alltså når färre UVB-strålar jorden och människokropparna.

3. Solskydd

Du bör skydda huden med s.k. solskydd när du vistas i solen, men att använda produkter för tanning och solskydd kan – på ett teoretiskt plan – leda till att kroppen får mindre vitamin D-producerande UVB-strålar i sig.

4. Hudfärg

Melanin är ett ämne i huden som gör att just huden blir mörk. Melaninet skyddar också mot UVB-strålar, vilket innebär att mörk hud kräver en större dos UVB-strålar för att kroppen ska kunna producera D-vitamin.

5. Kroppsvikt

Studier tyder på att kroppsfett hjälper kroppen att lagra D-vitamin, däremot indikerar andra studier även att det finns ett samband mellan brist på D-vitamin och övervikt.

6. Ålder

Det blir svårare för kroppen att bilda D-vitamin av UVB-strålar med åren, så yngre personer har ofta mer vitamin D än äldre personer.

Fungerar D-vitamin-tillskott?

För oss som bor i Sverige och Nordeuropa kan det vara en god idé att äta D-vitamin-tillskott. Dock är detta kosttillskott inte lika effektivt som det kroppen bilder själv. Se m.a.o. till att tillbringa tid utomhus i solen när årstiden tillåter för att maxa produktionen av vitamin D.

Källa: Harvard Health Publications.

Läs: 9 vetenskapliga studier om chiafröns hälsofördelar.

Bild: © Konstantin Yuganov / Dollar Photo Club.

Sajten ägs och drivs av Sandra Jönsson Publishing, och alla texter är skyddade enligt upphovsrätten. Det är alltså inte okej att kopiera eller använda texterna som finns på denna sajt.

Add Comment