Har du kronisk smärta? 9 tips på hur du kan få en bra vardag trots värken

När man har kronisk smärta kan man uppleva att livsglädjen kommer och går. Det är en del av själva sjukdomsprocessen. Finns det strategier för att hålla kvar glädjen längre? Här kommer nio tips på hur du kan få en bra vardag trots värken!  (Observera att artikeln innehåller reklam för och annonslänkar till böcker vi själva har valt ut från Adlibris, Bokus och CDON och som vi tycker matchar artikelns tema och bedömer kan vara till hjälp för våra läsare.)

kronisk smärta, smärta, kronisk värk, värk, långvarig värk, långvarig smärta, kroniskt sjuk, kronisk sjukdom, osynlig sjukdom, reumatism, reumatisk värk, fibromyalgi

1. Ge dig tid att acceptera värken

Många som drabbas av kroniska sjukdomar – däribland av kronisk smärta – sörjer att de har blivit sjuka. Tvärtemot från vad många tror går sorg inte över bara sådär. Sorgen kan vara lurig; komma och gå. Till en början kan sorgen dock vara så stor att den skuggar livsglädjen helt och hållet. Att få en kronisk sjukdom innebär trots allt en enorm livsomställning, och när du tänker på allt det du måste ge upp blir du såklart ledsen. Hur svårt det än är att acceptera din nya tillvaro är just acceptans det första steget mot en bra vardag. Ditt liv är inte över. Du har fortfarande mycket att glädjas åt. Det är okej att vara glad. Det är också okej att vara ledsen. Ge dig tid att acceptera värken och visa dig själv förståelse när du har en tuff period.

2. Försök att hitta en balans

Det här med att hitta en balans i tillvaron är lättare skrivet än gjort. Efter över tjugo år med nervskador, kronisk smärta och fibromyalgi tycker jag fortfarande att det är jätte-jättesvårt att veta när jag kan köra på och när jag ska backa. Det är kanske dags för ännu en kurs i kroppsmedvetandeträning! Tyvärr är det så att man måste säga nej ibland (eller ofta) när man har kronisk smärta, hur gärna man än vill vara med. Om du har ett krävande jobb kan du behöva gå ner i arbetstid, försöka få jobba hemifrån eller byta arbetsplats, bara för att hitta en jämvikt i vardagen. Du bör också träna på att be andra om hjälp och att inte ta på dig alla sysslor i till exempel hemmet själv.

3. Börja med avslappningsövningar och meditation

Avslappningsövningar och meditation kan för vissa låta som hokus-pokus. Det är det inte. Att ta dig tid att koppla av är en absolut nödvändighet när du har kronisk smärta och kan vara ett sätt att lindra värken en aning. Avslappningsövningar och meditation kan dessutom hjälpa dig att få mental återhämtning. Att vara kroniskt sjuk kan tära nog så mycket på den psykiska hälsan.

4. Dela med dig av dina erfarenheter av smärta

När du delar med dig av dina erfarenheter av smärta hjälper du inte bara personer som befinner sig i samma utsatta situation. Du ger även dig själv en chans att läka. Jag vet att vi lever i ett samhälle som gärna tystar berättelserna från de osynligt sjuka, men att tiga kan göra värken ännu mer olidlig. Att berätta om dina upplevelser för andra kan också hjälpa dig att finna en mening i varför just du har drabbats så hårt.

5. Se till att sova – om du kan!

Många som har kronisk smärta lider av svår sömnbrist. Det är inte så lätt att somna när hela kroppen bultar av smärta. Värken ger även upphov till en inre stress – försök att sova när du är uppe i varv! Den här situationen är så fruktansvärt jobbig, för sömn är viktigt för att smärtan inte ska eskalera. Ju bättre sömn, desto bättre smärtlindring. Om du kan, se till att sova!

6. Försök att hitta stöd

Försök inte att ta dig igenom den dagliga kampen mot den kroniska smärtan på egen hand. Jag vet hur svårt det kan vara att få stöd och förståelse. Men oavsett om det är personer i din omgivning, såsom familj och vänner, eller personer du träffar i stödgrupper på nätet, försök att hitta stöd på något sätt. Var inte rädd för att be hjälp. Det finns många förstående och stöttande personer därute.

7. Gå utomhus så ofta du orkar och kan

Det finns studier som tyder på att vitamin D, som du får av att vara utomhus i solen, kan lindra smärtan hos fibromyalgipatienter. Dessutom gör utomhusvistelser i solen att kroppen tillgodoses det nödvändiga sömnhormonet, som underlättar insomning på kvällen. Gå helt enkelt utomhus så ofta du orkar och kan! Kanske orkar du till och med ta en kort promenad, vilket kan ge dig ytterligare smärtlindring.

8. Lyssna på kroppen!

Att lyssna på kroppen hänger samman med att försöka hitta en balans i tillvaron, och det är det här som jag har så svårt för att göra… Om du lär dig att känna igen kroppens signaler kan du i längden undvika situationer som gör smärtan ännu värre. Kroppskännedom är oftast något man måste träna upp. Hör om eventuella kurser i kroppsmedvetande träning med din sjukgymnast!

9. Gör det som du älskar att göra

Min räddning från ett helt liv präglat av smärta har varit att göra det som jag älskar att göra: att läsa böcker och skriva, dagdrömma och promenera samt att umgås med de personer jag verkligen bryr mig om och som jag vet bryr sig om mig lika mycket tillbaka. På grund av smärtan har jag daglig hjärndimma, vilken gör det svårt för mig att hålla fokus uppe. Ett tag gjorde min förtvivlan över hjärndimman så att jag gav upp läsandet. Det var inte så lyckat, då min enklaste tillgång till glädje försvann. Jag återupptog läsandet igen. Tack vare alla fantastiska berättelser jag, om än med viss kamp, kan försvinna i upplever jag att jag trots värken kan ha riktigt bra dagar. Jag hoppas att du också har minst en källa till glädje i livet och att du vänder dig till den ofta.

Läs mera om kronisk smärta, acceptans och hälsa!

Brené Brown

Källa: Fibromyalgia News Today.
Bild: © Monkey Business / Adobe Stock.

Add Comment