Psykologens 3 knep för en mer avslappnad och fröjdefull jul

De flesta vuxna älskar tanken på julen. När det kommer till den faktiska upplevelsen av högtiden är många inte lika entusiastiska. Ta del av psykologen Christine Carters 3 knep för en mer avslappnad och fröjdefull jul – alltså en jul som även är härlig i praktiken!

psykologi, positiv psykologi, mindfulness, livsstil, tacksamhet, glädje, jul, stress, varva ner, slappna av, julstress, må dålig jul, tips, jul tips, överleva julstressen, må bra, bra hälsa, bättre hälsa

  1. Sätt gemenskapen i främsta rummet. Julen är en tid när vi får möjlighet att återse familj, släktingar och vänner och att umgås med de personer vi bryr oss om. Vi skickar julkort till personer i vår umgängeskrets och träffas på till exempel glöggfester. Christine Carter, doktor i psykologi och skribent på UC Berkeleys sajt för positiv psykologi, menar att vi har ett val: antingen kan vi fokusera på att bocka av listan på julklappsinköp eller så kan vi välja att fokusera på att verkligen umgås med våra nära och kära. Enligt Carter visar studier att de som sätter gemenskapen i främsta rummet har en mycket mer fröjdefull jul än de personer som går all-in för det materiella.
  2. Gör en lista – och upptäck något oväntat! När man har mycket att göra, och visst kan julbestyren vara många, kan det underlätta att göra en lista. Med listan som utgångspunkt blir det lättare att ta itu med saker såsom att handla ingredienser till julbaket, städa och att slå in paket. Om du väljer att göra en lista, glöm inte bort att ha med de göromål som gör dig gladast, såsom att skriva julkort till gamla barndomsvänner, att dricka varm choklad med marshmallows tillsammans med mamsen eller att julpyssla tillsammans med barnen. Återigen föreslår Carter att framför allt gemenskap borde utgöra de flesta och viktigaste punkterna på att göra-listan. Som med alla att göra-listor inser man snart att det är omöjligt att hinna med alla måsten, varför man till slut kommer fram till att det är nödvändigt att prioritera. Carter hänvisar till punkt 1 på listan.
  3. Träna på att uppskatta det du har här och nu. På Greater Good Science Center skriver Carter att vi, eftersom vi redan har så mycket, ofta faller i fällan att ta vår lycka och framgång för given. Det här kan leda till att vi blir besvikna när saker och ting inte blir som vi har tänkt dem och att vi sällan känner tacksamhet och glädje när saker och ting går vår väg – en paradox, enligt Carter. Ett sätt att slippa känslan av besvikelse och att samtidigt känna mer glädje är att lära sig känna igen när man låter tankarna vandra till det man inte har och att då i stället skifta fokus till det fina man har, att rikta tanken till ögonblicket och de människor man delar det med.

Källa: Greater Good Science Center vid UC Berkeley.
Bild: © Rawpixel.com / Adobe Stock.

Add Comment