Rensa tankar med en meditationsövning i 5 steg

Vi har alla dåliga dagar som får humöret att sjunka till botten och pulsen att skjuta upp i huvudet. Även du. Sådana dagar är inget roligt och om de hopar sig kan det bli riktigt tungt att bära på all frustration. Ett bra sätt att frigöra stressande tankar från kropp och knopp är att meditera, gärna genom att göra en meditationsövning, en stund efter t.ex. jobbet. Här tipsar Bättre hälsa om hur du kan rensa tankar med en meditationsövning i 5 steg.

1. Sitt eller ligg.
Sätt dig eller lägg dig tillrätta. Det viktigaste är att du har det bekvämt och skönt. Många tycker dock att det är lättare att meditera när de sitter upprätt, raka i ryggen.

2. Blunda.
Slut ögonen och blunda. Du ska vända koncentrationen och blicken inåt.

3. Tänk på din andning.
Andas ut och in. Hitta en rytm som passar dig. Koncentrationen hänger på att du andas ut och in med jämna mellanrum.

4. Blås ballonger.
Koncentrera och fråga dig själv: vad är det som gör mig upprörd, vilka tankar stör? Vad är det jobbigaste just nu? Medan du blundar och andas ska du visualisera dina tankar, föreställa dig att du håller i en ballong – vilken är dess färg och form, hur känns den (?) – och att du blåser tankarna i ballongen. Varje gång du blåser ut försvinner en tanke och när du känner dig tömd på oro och stress ska du knyta ballongen och släppa iväg den. Låta den segla iväg med dina tunga tankar. Tänk nu på något fint och ta med dig det när du lämnar meditationsövningen.

5. Väck kroppen.
Meditationen avslutas med fördel med en självmassage som väcker kroppen. Klappa dina händer upprepade gånger varpå du klappar på din kropp. Börja med händer, armar, axlar och fortsätt neråt o.s.v.

Läs: 10 tips på hur du fyller din vardag med mindfulness och Färglägg dig till minskad stress och oro – måla i målarböcker för vuxna!

Bild: © Sergey Nivens / Dollar Photo Club.

Add Comment