Kändisar har så stort inflytande på vår hälsa att vi är mer benägna att lyssna på deras råd än vad vi är att lyssna på medicinska experters. Vad är det som gör att kändisar påverkar hur vi uppfattar och sköter vår hälsa? I denna artikel på Bättre hälsa kan du läsa mer om hur stjärnor som Jim Carrey och Angelina Jolie på gott och ont har influerat människors hälsobeslut.
Häromveckan uppmanade typ 1-diabetikern och bloggaren Diabetesia sångerskan Molly Sandén att använda hashtagen #ÖPPENDIABETES på Instagram. Inte för att ge diabetes ett ansikte, men för att Molly Sandén verkligen har makten att påverka människors bild av diabetes. Precis som med så många osynliga sjukdomar och symptom är det få som känner till vad ett liv med diabetes innebär, vilket stundom ger sjukdomen en något dålig stämpel. Men, argumenterar Diabetesia, om en person som Molly Sandén snackar diabetes kan synen på sjukdomen mycket väl förändras i det svenska samhället.
Skådespelaren Jim Carreys bestämda åsikter har påverkat människors inställning till vaccinering
Forskning visar att kändisar påverkar hur vi uppfattar vår hälsa, ett inflytande som sträcker sig bortom mode och skönhet. Detta inflytande är så stort att det ibland påverkar människor mer än vad läkare, sjukgymnaster, forskare och andra medicinskt kunniga personer gör. Påverkan är ett tveeggat svärd, för samtidigt som kändisar ökar medvetenheten och sprider kunskap om till exempel sina sjukdomar litar deras fans blint på dem. Skådespelaren och komikern Jim Carrey argumenterade mot vaccinering – eller snarare för farorna med vaccinering (!) – år 2009, berättar skribenten James McIntosh i sin artikel ”How do celebrities influence public health decisions?” på Medical News Today. Detta torde ha ökat skepsisen mot att vaccinera sig, trots att forskare hävdar det motsatta: det vill säga att det är livsviktigt att vaccinera sig.
Hollywoodstjärnan Angelina Jolie inspirerade många till att testa ifall de ligger i riskzonen för att utveckla cancer
2013 visade ett gentest att hollywoodstjärnan Angelina Jolie ligger i riskzonen för att utveckla bröstcancer, att hon är en bärare av BRCA1-genen. För att minska risken att drabbas av just bröstcancer genomgick hon en dubbel mastektomi. I samband med att Angelina Jolie gjorde detta känt för sina fans dubblades antalet genomförda gentest. Eftersom Angelina Jolie förknippas med glamour, kraft och styrka kände många sig inspirerade av hennes mod och tyckte att ett sådant test inte var lika skrämmande som det tett sig förut. Den så kallade Angelina Jolie-effekten varade i ca fem månader.
Hur kommer det sig att kändisar kan påverka hur vi uppfattar och sköter vår hälsa?
Det inspirerar och motiverar när någon talar utifrån egen erfarenhet.
Många av de beslut och val vi gör om vår hälsa grundar sig ofta på andras tidigare erfarenheter och upplevelser. Vi finner det ofta inspirerande och motiverande när någon annan har gjort något och klarat det, det gör oss mer modiga och beredda att följa.
Kändisar verkar vara trovärdiga.
Förutom att vi beundrar och ser upp till våra idoler, och därför gärna gör som de gör, har de så pass hög status och mycket medieutrymme att vi litar på dem – och detta oavsett om de är experter eller inte på området! Här spelar förstås marknadsföring och PR en stor roll.
Många identifierar sig med kändisar.
När man verkligen beundrar och ser upp till en person, som ju många gör med kändisar och sina idoler, vill man gärna identifiera sig med den personen. Kändisar är väldigt bra på att marknadsföra sig själva, och ofta lägger de fram sina tuffa val på ett sätt så att vi på ett enkelt sätt kan ta till oss dessa och känna Wow, det här kan även jag göra! Vi inlemmar kändisarnas handlingar i våra egna självbilder.
Nyhetsvärdet skapar ett stort driv.
Till och med när det kommer till så livsviktiga saker som hälsa låter vi oss påverkas av nyhetsvärdet i en handling. Kändisar har många följare i bland annat sociala medier och kan således skapa en hype och stor efterfrågan, om än en kortvarig sådan. Hälsa och livsstil säljs näst intill som produkter, och dessa produkter tenderar vi att konsumera. När nyhetens behag försvinner känner vi oss mindre inspirerade.
Källa: Medical News Today.
Bild: © / Dollar Photo Club.