Finns det en gräns för hur mycket julmusik man orkar lyssna på?
Julen är här, All I want for Christmas is you, Nu är det jul igen och Last Christmas – plötsligt kan julmusiken höras överallt. För många förgyller tonerna julruschen. Men för de som till exempel jobbar i butiker och tvingas höra sångerna på repeat kan julmusiken påverka hälsan negativt. Det hävdar åtminstone psykologen Linda Blair:
– De som jobbar i butikerna under juletid måste stänga ute julmusiken, för om de inte gör det kan de inte fokusera på något annat, säger Blair i ett inslag på Sky News. De lägger ner all sin energi på inte höra det de faktiskt hör.
Alla som lägger ner sin energi på att stänga ute intryck vet ju hur jobbigt det kan vara. Tänk dig då hur krävande det är att behöva göra det hela tiden! Sett i ett kundperspektiv kan såväl julmusik och juldofter dock uppfattas som mysigt. The Independent berättar om en studie från 2005 och i vilken forskarna såg ett tydligt samband mellan juliga toner och dofter och ökad försäljning.
Butiker arbetar överlag mycket med att stimulera kundernas sinnen för att påverka deras shoppingbeteenden – en ton, en doft eller ett synintryck kan göra all världens skillnad för hur mycket pengar de är villiga att spendera.
Källor: The Independent; Sky News.
Bild: © Andrey Kiselev /Adobe Stock.