5 tips på hälsofrämjande aktiviteter

hälsofrämjande aktiviteter utomhus

Varför inte prova någon av dessa fem hälsofrämjande aktiviteter?

aktiviteter för bättre hälsa
Bild: © AscentXmedia / iStock

Nu när de flesta försöker hålla avstånd och man inte kan göra allt man brukar på fritiden behöver man komma på andra saker att hitta på för att sätta guldkant på vardagen. Varför inte slå två flugor i en smäll och testa på något nytt som både är kul och bra för hälsan? Här kommer fem förslag på aktiviteter som är bra för kroppen och knoppen.

1. Testa ett utegym

Det finns få saker som är så härliga som att ligga och lyfta skrot samtidigt som man tittar upp på en klarblå himmel, delvis skymd av ett träd med intensivt gröna blad. Utegym finns numera i de flesta städer och är ett fantastiskt alternativ till konventionella gym. Passet kan börjas och avslutas med en löptur så att du utnyttjar tiden maximalt. Det här är en perfekt aktivitet att göra med din partner eller dina kompisar. Tänk bara på att ta med handsprit så att ni kan göra rent händerna efteråt!

2. Fågelskåda

Att fågelskåda är lite som att gå på skattjakt, fast skatten flyger runt lite överallt. Detta är en hobby som är totalt underskattad. Det är riktigt kul att kunna checka av vilka fåglar man har sett, och dessutom får man motion och en naturupplevelse samt tid att ha meningsfulla samtal med den som följer med en. Detta innebär att det inte bara är bra för den fysiska hälsan, utan även för den mentala. Du hittar de bästa fågelskådningsplatserna här.

3. Fiske

Att fiska är den perfekta ursäkten för att få komma ut från lägenheten och andas lite frisk luft. Dessutom får man förhoppningsvis med sig något gott till middagen, och fisk är ju faktiskt nyttigt! Om du vill göra detta till en hobby kanske flugfiske kan vara något för dig. Det är mer en sport, om man ska vara ärlig. Det behövs rätt redskap (pluspoäng om du knyter flugorna själv!) och skicklighet. Om du aldrig har fiskat förut kan det vara smart att kanske börja med att meta innan du börjar köpa ett flugfiskespö och annat.

4. Musicerande

Att spela ett instrument eller sjunga har många fördelar för hälsan. Särskilt körsång lär vara extra bra, men medan covid-19 härjar är det nog bäst att sjunga för sig själv. Det finns många bra YouTube-videos som man kan följa för att värma upp rösten och även instruktionsvideor för hur man spelar olika instrument.

5. Åk på cykelutflykt

Att cykla är ett bra sätt att få motion och är dessutom väldigt trevligt. Men att cykla samma sträcka till jobbet varje dag är såklart inte särskilt spännande. Bestäm dig för att en gång i veckan cykla till en stadsdel där du aldrig har varit förut och cykla runt bland parker och villaområden. Då lär du dig både att hitta bättre och får kanske nya idéer till trädgården. Oavsett vad så får du motion och ser nya saker. Det är lite som att åka på minisemester i sin egen stad. Du kommer bli förvånad över hur mycket du inte visste fanns runt omkring dig!