Psykologi & Livsstil

8 tips för ännu bättre koncentration på jobbet

Är det lite si och så med koncentrationen…?

tips för böttre koncentration
Bild: © kupicoo / iStock

Det spelar ingen roll hur prydlig att-göra-listan är, om fokus inte finns där är det ändå svårt att få sakerna gjorda på jobbet. Dålig koncentration kan bero på många saker och det är inte alltid säkert att det finns en blixtsnabb lösning. Samtidig finns det flera knep du kan ta till för att hjälpa ditt fokus en bit på traven – här har du åtta tips!

8 tips för bättre koncentration

1. Stäng av onödiga ljud, även notifikationer från olika appar och program.

2. Placera dig ”rätt” i förhållande till dörrar, fönster och andra saker som gör dig nyfiken. Om det väsnas från dem kan du ta dig en snabb titt för att lokalisera ljuden och sedan fortsätta som förut.

3. Ha ett tydligt mål från början. Det underlättar att upprätthålla fokus om du har en bestämd syssla framför dig.

4. Dela upp stora mål i delmål… Här tänker vi främst på stora projekt. Det blir helt enkelt lättare att koncentrera dig på vad som måste göras om du stolpar upp delarna och betar av bit för bit.

5. Arbeta utifrån deadline. Det är bra att ha en start- respektive en slutpunkt för projekt. Med deadlines blir det lättare att komma i gång och att veta hur du bör fördela energin för bästa resultat.

6. Ät mellanmål och undvik blodsockerdippar. Var noggrann med att äta nyttiga snacks mellan varven – kanske en frukt, grönsak eller knäckemacka?  

7. Ta hand om kroppen genom sömn, träning och näringsrik kost. Försök att hitta en kroppslig balans för att må så bra so möjligt, då det gör att du orkar koncentrera dig på ett stabilt plan.

8. Överväg att arbeta i din ensamhet. Självvald ensamhet kan nämligen göra under för såväl koncentrationen som för produktiviteten. Många kreativa själar upplever att de skapar bättre när de isolerat sig från intryck ett litet tag.

Källa: Lifehack.org