8 livsmedel som stärker ditt immunförsvar

Så är det förkylnings- och influensatider igen! Inget kul. I denna artikel tipsar Bättre hälsa om 8 livsmedel som stärker ditt immunförsvar och som gör kroppen bättre rustad att klara sig genom tuffa tider med förkylning, influensa och virus. (Observera att artikeln innehåller affiliatelänkar.)

äta för att få en bättre hälsa, nyttig mat, bra mat, bra hälsa, bättre hälsa, må bra

1. Vattenmelon

Det är få livsmedel som är så friska och fräscha att äta som vattenmelon. Vattenmelon är dock mycket mer än ett gott tilltugg. Detta jättelika bär innehåller en antioxidant kallad glutation. Glutationet, som framför allt finns i det mosiga röda fruktköttet intill skalet, stärker immunsystemet så att kroppen lättare kan bekämpa infektioner.

2. Te

Te, det vill säga te som är gjort på teplantan camellia sinensis, rymmer polyfenoler och fytokemikalier. Tillsammans bidrar polyfenolerna och fytokemikalierna till att stärka din helhetshälsa, däribland genom att besegra cellförstörande fria radikaler – och detta gynnar ditt immunförsvar!

3. Vitlök

Att äta vitlök är en klassisk huskur för att bekämpa ovälkomna bakterier. Anledningen till att vitlök anses vara ett bra livsmedel att äta när man är sjuk är att den innehåller massor av antioxidanter, som ju stärker immunförsvaret.

4. Acaibär

Den mörka färgen på acaibären är en första indikation på att denna så kallade superfruit innehåller flavonider i form av antocyaniner. Flavonider, som består av antioxidanter, kan stärka kroppens immunförsvar och minska risken för inflammation – alltså är att äta acaibär något som kan motverka att du drabbas av förkylning och influensa.

5. Grapefrukt

Liksom acaibär innehåller grapefrukt flavonider vilka gör immunförsvaret starkare. Dessutom är grapefrukten rik på C-vitamin och verkar således både förebyggande och läkande.

6. Yoghurt

Yoghurt med aktiv bakteriekultur är ett vanligt livsmedel på frukostborden. Det är, om man ska tro många forskare, ett bra frukostalternativ eftersom yoghurt med aktiv bakteriekultur anses kunna stimulera immunsystemet till att bättre motverka infektioner och annan sjukdom. Yoghurt innehåller även D-vitamin som minskar risken för att bli förkyld och få influensa.

7. Ostron

Ibland är det så att forskning visar att ett särskilt livsmedel eller ett visst mineral har en viss effekt på vår hälsa men att den ännu inte har lyckats förklara hur och varför. Så är det även med ostron, som är rika på mineralet zink. Den stora mängden zink i ostronen torde ha en antiviruseffekt och bidra till att sår läks fortare, men framtida forskning får utvisa exakt vilken effekt zinket i ostron har på vår hälsa.

8. Kål

Det finns olika sorters kål såsom blomkål, vitkål och brysselkål. Vad kålsorterna har gemensamt är att de innehåller glutamin, en aminosyra som boostar immunsystemet – så glöm inte att servera kål till nästa måltid!

Bättre hälsa rekommenderar

Food pharmacy

Livsviktigt! Mina bästa råd för ett långt friskt liv

Källa: WebMD.
Bild: © sunnysky69 / Dollar Photo Club.

2 Comments

  1. Sweden Freelance 15 september, 2015
    • Sandra M. Jönsson 15 september, 2015

Add Comment