9 strategier för lycka

Beteendevetenskapliga forskningsresultat tyder på att känna lycka är en förmåga som du kan öva upp. Inom positiv psykologi arbetar psykologer och terapeuter dagligen med att utveckla knep för dig som vill bli lycklig. Bättre hälsa tipsar här om deras 9 strategier för lycka – och de handlar om allt annat än att bli framgångsrik och snygg!

må bra, bättre hälsa, bra hälsa, lycka, bli lycklig, positiv psykologi

1. Uppskatta livets glädjeämnen

Stanna upp och njut av de fantastiska ögonblicken. Det spelar ingen roll om de är stora eller små, det viktiga är att du tränar på att bli mer närvarande i det fina som händer i ditt liv. Det är nämligen först då som du verkligen kan uppskatta livets glädjeämnen. Låt det inte stanna vid att du bara noterar att något bra har hänt, dela med dig av upplevelsen! Detta kan du göra genom att fota, måla, skriva och samtala om den.

2. Sluta känna agg

Att kunna förlåta och gå vidare är en förutsättning för att kunna känna lycka. Att förlåta är också en förmåga. Ju mer benägen du är att förlåta andra desto gladare känner du dig. Få saker drar ner energin så mycket som att vara arg och besviken på andra!

3. Rör på dig

Träning och motion är A och O för ditt välbefinnande – och det gör under för såväl din fysiska som psykiska hälsa! Att ta en promenad, springa, gymma eller att gå på ett träningspass är troligen det enklaste sättet du kan känna omedelbar lycka på. På köpet minskar din oro och stress samtidigt som din självkänsla får en rejäl boost.

4. Var tacksam

Att studera tacksamhet har blivit ett populärt forskningsområde för beteendevetare. Detta beror på att det finns ett dokumenterat samband mellan att känna tacksamhet och att vara lycklig. Du som säger tack ofta och som uppskattar både det andra gör och det du själv gör, är mer benägen att må bra i hela kroppen, känna optimism och vara mer nöjd med livet i allmänhet. Läs gärna artikeln ”Så påverkar tacksamhet ditt liv”.

5. Håll dina vänner nära

Det är svårt för en människa att fungera och må bra om hen inte får träffa och umgås med sina nära och kära. Kompishäng och att spendera tid med familjen gör dig, enligt forskning, mer lycklig. Men lägg bara ner din tid på att umgås med de vänner och familjemedlemmar som du verkligen vill vara med. Kvalitet är viktigare än kvantitet!

6. Praktisera vänlighet

Visste du att utöva altruism aktiverar samma delar av hjärnan som mat och sex? Detta säger en hel del om hur viktigt det är att du är snäll mot andra. Genom att praktisera vänlighet och att volontära blir du mer tillfreds med dig själv och tillvaron, och därmed även mer lycklig.

7. Undvik onödigt jämförande

När du jämför dig med andra tenderar du att bli negativ – och detta helt i onödan! Du mår varken bra av att kritisera dig själv eller andra. Negativa tankar gör dig stressad, trött, sur, missnöjd och osäker.

8. Undvik negativa tankar (eller egentligen: skapa ett eget rum för dem)

Om du tänker negativa tankar kommer de ganska snart ta överhanden. Då är du inte längre rationell eller vän med dig själv, utan du låter känslorna ta överhanden på ett sätt som kan vara destruktivt för dig. Försök istället att bli mer uppmärksam på varför du hamnar i negativa tankemönster – vad är det som triggar igång dem? Avvara en särskild tid till att fundera på det här, ligg inte sömnlös över det (!) – och försök att skjuta undan de negativa tankarna till dess.

9. Tänk på tre bra saker

Inom positiv psykologi finns det en tanke om, och denna tanke har stöd i forskning, att du som fokuserar på det positiva ökar dina chanser för personlig utveckling och ännu mer livsglädje. Gör det därför till en vana att varje dag skriva ner tre saker som gjort dig glad och lycklig och försök att komma på varför sakerna fick dig att känna lycka. Du som gör detta kommer fokusera på det positiva och sträva efter att upprepa det som ökar ditt välbefinnande.

Källor: Mindful (mindful.org och Mindful Magazine); The Greater Good vid UC Berkeley.
Bild: © Andres Rodriguez / Dollar Photo Club.

Add Comment