Harvardläkarnas 8 bästa tips för att undvika smärta i nacken

Det är dags att du börjar ta hand om din nacke. Varje gång du tillbringar tid framför datorn eller med mobiltelefonen i handen riskerar du att förskjuta nacken framåt. Forskare på Harvard Medical School menar att en tiogradig framåtskjutning i nacken gör att ditt huvud blir ca tio kilo tyngre. Detta är påfrestande för bland annat muskler, leder och ligament. Till slut kan belastningen leda till att du drabbas av kroniska nacksmärtor. Här delar Bättre hälsa med sig av Harvardläkarnas 8 bästa tips för att undvika smärta i nacken!

1. Tänk på nackens position

Öva upp din hållning så att du kan ha nacken i en neutral position. Detta innebär att huvudet ska vara i en rak linje i förhållande till ryggraden. Se alltså upp för att luta huvudet framåt eller åt sidan!

2. Håll koll på axlarna!

Slappna av i axlarna och håll dem nere. Att slappna av är lättare skrivet än gjort så, för din egen skull, stanna upp och känn efter: är du avslappnad i axlarna? Om inte, rätta till och mjuka upp dem!

3. Skapa en bra arbetsmiljö

För att din nacke ska må så bra som möjligt är det viktigt att du tänker på hur din arbetsmiljö är. Datorskärmen ska vara placerad i ögonhöjd och dina fötter ska vila mot golvet.

4. Undvik stress och oro

Få saker orsakar så många spänningar i kroppen som stress och oro. Stressen och oron tenderar också att sätta sig i nacken, framför allt i trapetsmusklerna. Om du känner dig stressad och orolig kan det vara en god idé att gå på yoga eller tai chi. Då får du både avslappning och träning.

5. Rulla inte med nacken

När du behöver stretcha nacken ska du inte rulla med den, detta kan nämligen göra så att benen pressas samman. Det bästa du kan göra när du just ska stretcha nacken är att titta åt ena sidan i c:a 10 sek och att sedan titta åt andra sidan i ca 10 sekunder.

6. Böj inte nacken för länge

Något annat som är viktigt att tänka på när du vill undvika smärta i nacken är att inte ha nacken böjd i mer än 10 minuter. Inte ens när du läser en bok eller leker med mobiltelefonen! Rör på nacken och fastna inte i onödiga positioner som tär på den.

7. Luta inte huvudet åt sidan

Det är vanligt att du lutar huvudet åt sidan när du pratar i telefon. Detta är också påfrestande för dina nackmuskler.

8. Sök medicinsk hjälp!

Om du har haft ont i nacken i mer än två veckor, sök medicinsk hjälp! När en läkare väl har undersökt din nacke ordentligt kommer hen att skicka dig till en sjukgymnast som kan ge dig de nackövningar du behöver göra för att minska smärtan.

Källa: Harvard Health Publications.
Bild: © WavebreakmediaMicro / Dollar Photo Club.

Add Comment