Med både Black Week och mellandagsrean som står inför dörren blir frågan med bluffreor återigen aktuell. Hur vet man att en rea verkligen är en rea och inte bara en butiks sätt att lura kunder till köp?
Inför årets stora reor brukar det skrivas en del om bluffreor och om konsumenternas anmälningar till Konsumentverket. För att undvika fejkreor ute i landets butiker har Konsumentverket därför börjat ställa ännu hårdare krav på reorna.
Tack vare deras riktlinjer kan du som konsument själv hålla lite koll. Läs de utförliga riktlinjerna via länken till Konsumentverkets vägledning Hallå konsument! och fortsätt läsa denna artikel för en kort sammanfattning av dem.
Så här får fysiska butiker och nätbutiker bedriva rea
- Reavaran måste ingå i butikens ordinarie sortiment. Detta gäller även för tjänster.
- Butiken måste ha tagit in tillräckligt många exemplar av reavaran.
- Priset på varan måste vara väsentligt nedsatt för att räknas som rea.
- Rean får bara pågå under en begränsad tid.
Var uppmärksam på följande
- Smyghöjning av priserna några dagar eller veckor innan rean. Det här är strängt förbjudet.
- Väldigt begränsad tillgång av produkten, som skrivet måste butiken se till att ha tillräckligt många exemplar inne. Det går inte att locka med ett reapris på en produkt och att den tar slut efter ett eller två köp.
Om du misstänker att du råkat ut för en bluffrea kan du anmäla detta direkt på Konsumentverkets webbplats.