Från fröer till supermat – 5 nyttiga odlingstips

Förena nöjet i att odla med nyttan att äta supermat – här följer fem tips på fröer!

odla från frö, odla supermat
Bild: © kupicoo / iStock

1. Mangold

Bild: © onfilm / iStock

Praktiskt nog kan bladen på mangold tillagas och ätas på samma sätt som spenat. Stjälkarna har dessutom en del likheter med sparris, så grönsaken har stor potential i matlagningen. Mangolden kan odlas såväl inomhus som utomhus, i både kruka och trädgårdsland. Med fröer från fröhandeln kan du driva upp knalligt rosa eller flerfärgad mangold. Plantorna är så fina! Vad gör då mangolden till supermat? De krispiga bladen innehåller nyttiga ämnen som magnesium, kalium, lutein och K-vitamin – och så stärkande antioxidanter på det. Näringsämnena är hälsofrämjande för exempelvis nerverna, ögonen och immunförsvaret.

2. Jordgubbe

Bild: © cjp / iStock

När du odlar dina jordgubbar själv får du ett nyttigt bär fritt från besprutning. Jordgubbar är fantastiskt goda, och egenodlade smakar såklart allra bäst. Förutom glädjen i att äta bären får du i dig 10 gånger så mycket C-vitamin än om du skulle ätit apelsiner, rikliga mängder av mineralet järn, omega-3 och fibrer. Impecta är ett exempel på en fröhandel med ett kvalitativt utbud av fröer för supermat och som har flera olika jordgubbsfröer du förkultiverar och planterar ut i antingen krukor eller trädgårdsland.

3. Morot

Bild: © Avalon_Studio / iStock

Orange, gul, vit och lila – morötter finns i flera vackra färger. Det kommer du inte minst märka när du botaniserar bland de olika morotssorterna i fröhandeln. Oavsett färg och form är morötter något av det nyttigaste du kan äta. Moroten innehåller både alfakaroten och betakaroten. Genom alfakarotenet får du ett naturligt solskydd och genom betakarotenet ett tillskott av A-vitamin. Antioxidanterna i morotens färgämne sägs ha en stabiliserande verkan på blodsockernivån i kroppen, helt klart värt att prova.

4. Blomkål

Bild: © MCv300 / iStock

Kanske lite överraskande är blomkålen supernyttig. Visste du att 100 gram blomkål täcker 99 procent av det dagliga intaget av C-vitamin? Det har pratats mycket om antiinflammatorisk kost de senaste åren. Blomkålen innehåller ämnet allicin och dämpar därför inflammation naturligt. Inte att undra på att grönsaken blivit ett så populärt mellanmål! Många har börjat ersätta ris med så kallat blomkålsris, för en näringsrikare kost. Just för att blomkål kan ätas och tillagas på så många olika sätt – från snacks till gryta – är det väldigt tacksamt att odla grönsaken. Visst är plantorna en sann fröjd för ögat? Genom att så fröer kan du få lila, orange eller gul blomkål på matbordet.

5. Vattenkrasse

Bild: © mirrorr / iStock

Av all supermat är vattenkrasse den absolut nyttigaste. Den är fulladdad med K-vitamin, skyddande antioxidanter och antiinflammatoriska ämnen. Vattenkrasse kallas också källfräne och är nästan löjligt lättodlad, ju mer du plockar av den desto mer växer den. Så vattenkrassefrön i trädgården, eller varför inte i köksfönstret? Själva föredrar vi att äta vattenkrassen som den är på smörgåsen – hur smarrigt som helst! Åtminstone när man vant sig vid den något beska smaken.