Så uppnår du mer på mindre tid – forskarens 8 bästa tips!

Att ligga på latsidan behöver inte vara något dåligt. Tvärtom kan det, enligt sociologen och forskaren Christine Carter, göra dig mer produktiv. Det hela är en fråga om hur du väljer att slappna av och fördela din tid. Bättre hälsa delar här med sig av Christine Carters 8 bästa tips på hur du uppnår mer på mindre tid.

1. Bestäm dig för att undanstuva det tunga arbetet på morgonen.
De allra flesta, och det gäller säkert också dig, är som mest produktiva och kreativa på morgonen och den tidiga förmiddagen. Du har hunnit värma upp lite inför arbetsdagen men är fortfarande såväl motiverad som fokuserad. Se till att utnyttja detta guldläge och undanstuva det tunga arbetet, eller uppgifter som kräver mycket ork och tankekraft, under den här tiden på dagen.

2. Ge dig själv en chans till återhämtning under dagen.
Att ta en kort paus eller liten rast då och då och är något som främjar ditt fokus och din produktivitet när du väl jobbar. Om du dessutom dricker ett glas vatten, äter någon form av snacks och gör något kul medan du tar en paus kommer du känna dig laddad när du väl tar itu med uppgiften igen. Återhämtning är A och O för att du överhuvudtaget ska lyckas upprätthålla ett högt tempo och vara produktiv.

3. Ändra dina rutiner på eftermiddagen.
Det är egentligen inte så konstigt att du känner dig trött och blir ofokuserad längre fram på dagen. Din förmåga till att fokusera och självdisciplin kan jämföras med en muskel, ju längre du jobbar på och håller fokus desto tröttare blir du. Därför är det bra för din produktivitet om du går på möten och gör kreativa saker på eftermiddagen.

4. Ta en time out och gör gärna något fysiskt.
Precis som med kortare pauser och raster är det viktigt att du under dagen, framför allt under eftermiddagen, tar en längre time out, och helst gör någon form av fysisk aktivitet. Du kan t.ex. ta en promenad, gymma eller göra rygg- och nackövningar.

5. Gör upp en plan för när uppgifterna ska vara färdiga.
En tydlig plan med minst lika tydliga mål och deadlines kan göra under för din produktivitet. Det är få saker som är så pådrivande som en deadline för när en uppgift ska vara klar.

6. Ät middag med din familj.
Genom att äta middag med din familj dagligen stärker du banden till dina nära och kära. På så sätt knyter du även an till de som betyder mest för dig. Om du har det bra med de du bryr dig om därhemma, blir du oftast gladare och då är det lättare att fokusera på arbetet när du väl befinner dig på arbetsplatsen.

7. Ha en fast sömnrutin – och se till att den är fri från teknologi!
Att alltid vara online kommer i längden göra dig trött, stressad, ofokuserad och mindre effektiv. Så bestäm dig för att lägga ifrån dig alla mackapärer när du går till sängs och försök att vara offline. Hur produktiv du är när det verkligen gäller hänger på att du har lyckats skapa dig en bra sömnrutin. Så är det t.o.m. för dig som är nattuggla!

8. Se till att sova!
Oavsett vad du vill uppnå i livet kommer det bli svårt för dig att göra det om du inte får tillräckligt med sömn. Det finns massor av forskning som tyder på att sömnsvårigheter och långa vakna dygn påverkar alla aspekter av ditt liv – och inte till det bättre! Den största tjänst du kan göra dig själv är alltså att försöka sova. Då kommer du vakna pigg och utvilad nästa dag, redo att leverera till max.

Boktips: Christine Carters The Sweet Spot: How to find your grove at home and work

Källa: Greater Good, UC Berkeley.

Bild: © Sergey Nivens / Dollar Photo Club.

Add Comment