21 växter för ett hälsosamt te

Man brukar säga att ett riktigt hälsosamt te görs på plantan camellia sinsensis. På senare år har örtteer dock fått en renässans och numera har man dokumenterat samband mellan olika typer av örtte och bra hälsa. I denna artikel tipsar Eva Afhild Jonsson och Bättre hälsa om 21 växter för ett hälsosamt te och som vi hoppas ska falla dig i smaken. 

Te har använts inom den traditionella alternativmedicinen i årtusenden. Ursprungsbefolkningar världen över förstod tidigt vad olika teer kan göra för en bra hälsa, och inom till exempel den kinesiska medicinen och den ayurvediska läkekonsten har te alltid haft en central roll. Senare års forskning har visat att antioxidanterna i te kan ha en positiv effekt på hjärt- och kärlsjukdomar samt reducera risken för cancer. Den japanska teceremonin har gjort tedrickandet till en konstform, där lugnet och harmonin står i fokus. Runtom i världen dricks det örtte som aldrig förr, och människor blir alltmer medvetna om vilka växter som passar just deras åkommor och deras önskamål om ett mer hälsosamt liv.

21 växter för ett hälsosamt te

  1. GRÖNT TE är fullt av antioxidanter som kan minska risken för både cancer och hjärt- och kärlsjukdomar.
  2. TRANBÄR har en antibakteriell funktion och är bra mot både urinvägsinfektioner och magproblem.
  3. YERBA MATE är en järneksväxt som konsumeras mycket i Sydafrika. Dess blad innehåller koffein, och det påstås att den som har yerba mate i sitt te aldrig blir överviktig.
  4. PEPPARMYNTA sägs vara bra för både hyn och matsmältningen. Växten antas också kunna lindra huvudvärk, lugna halsmusklerna och därmed lindra hosta.
  5. INGEFÄRA fungerar uppvärmande och energigivande. Att dricka ingefära hjälper mot yrsel och orolig mage.
  6. CITRONGRÄS har en ljuvlig citrussmak och dessutom en positiv inverkan på det centrala nervsystemet. Citrongräset får hjärnan att slappna av.
  7. LAKRITS är bra mot stress och matsmältningsproblem och passar utmärkt för den som vill rena kroppen eller som återhämtar sig efter en sjukdom.
  8. MASKROS renar bland annat levern och gallblåsan.
  9. KANEL stimulerar andra örter och får dessa att arbeta bättre och snabbare. Kanelen förebygger infektioner och hjälper matsmältningen.
  10. BRÄNNÄSSLA är rik på mineraler och kiseldioxid.
  11. KARDEMUMMA fungerar uppvärmande och stimulerande. Kryddan kan lindra yrsel och hjälpa den som har problem med andningen.
  12. TIMJAN är antiseptisk, lindrar vid andningssvårigheter och kan fungera som antibiotika.
  13. GINSENG är energigivande och lyfter humöret. Den kan hjälpa mot både stress och trötthet.
  14. FLÄDERBÄR kan motverka att virus angriper friska celler och förökar sig i kroppen.
  15. ECHINACEA/RÖD SOLHATT/RÖD RUDBECKIA kan tas i förebyggande syfte för att undvika förkylningar, influensor och infektioner.
  16. EUKALYPTUSLÖV är antibakteriella och kan lindra vid nästäppa och hosta.
  17. RÖLLEKA kan bota förkylningar och influensor. När man använder örten i sitt te framkallar den svettningar som reducerar febern.
  18. GRÖNMYNTA lugnar nerverna.
  19. HAVRE kan balansera blodsockret och tar hand om levern och bukspottkörteln. Det har också en positiv inverkan på blodcirkulationen.
  20. FÄNKÅL är bra för matsmältningen.
  21. KAMOMILLBLOMMA kan lugna nerverna och göra det lättare att somna.

Källa: Healty Living. 

Läs: 10 livsviktiga anledningar till varför te är bra för din hälsa, Från trädgården till tekoppen – så gör du hälsosamt grönt te! och 6 hälsosamma tesorter.

Text: Eva Afhild Jonsson.

Bild: © Alexander Raths / Dollar Photo Club.

2 Comments

  1. Cecilia 14 februari, 2016
    • Sandra M. Jönsson 14 februari, 2016

Add Comment