20 knep för att slippa förkylningar och influensa

Förkylning, influensa och virus kan drabba med full kraft – framför allt när man minst behöver det. Inspirerade av hälsotidningen Health tipsar Bättre hälsa och skribenten Jon Glentz här om 20 knep för att slippa förkylningar och influensa.

En vuxen person drabbas av förkylningar två till tre gånger varje år. För många är det besvärligt att vara sjuka. De skulle gärna slippa det (vissa ser det dock som något positivt att bli sjuk i och med att det ska stärka immunförsvaret).

1. Tvätta händerna med tvål

Det sägs ofta att det är nödvändigt att använda handsprit. Handsprit dödar dock bara bakterier och är därmed inte så hjälpsamt om det är virus man vill skydda sig mot. Då är det bättre att tvätta händerna med tvål.

2. Vädra inomhus

Bakterier och virus sprider sig lättare inomhus än utomhus. Om du spenderar mycket tid inomhus – särskilt med andra personer som är eller håller på att bli sjuka – ökar sannolikheten för att bli smittad.

3. Undvik alkohol

Alkohol påverkar sömnen och stör REM-sömnen, som är den mest återhämtande delen av sömnen. Vissa som sover dåligt vittnar om att de har lättare att bli sjuka än när de sover bra.

4. Drick te

Ett vanligt tips för att slippa bli sjuk handlar om att man ska dricka te, helst med t.ex. honung och citron i. Detta för att honung är antibakteriellt och citron innehåller C-vitamin, som är en antioxidant och är bra för immunförsvaret samt skyddar mot förkylning och infektioner. Grönt te är också antioxidantiskt.

5. Ät mycket mineraler

Det finns gott om mineraler i t.ex. frukt och bär, nötter och frön, grönsaker och kålväxter. Mineraler som är särskilt bra att få i sig är selen, zink, magnesium, koppar och mangan då dessa mineraler tycks ha antioxidantiska egenskaper.

6. Ät mycket protein

Studier visar att dieter innehållandes lite protein kan försämra immunförsvaret. Exempel på proteinrika livsmedel är sojabönor, hampafrön, jordnötter och vetegluten.

7. Undvik direkt kroppskontakt med maskiner på gym

Det är ganska välkänt att personer inte ska träna om de är sjuka, dock kan bakterier och virus finnas hos en person redan innan hen blir sjuk vilket gör att personer omedvetet kan gå och träna när de håller på att bli sjuka och därmed smitta andra. Om du är på ett gym där många svettas eller där det finns gemensamma handdukar – se till att ha din egen handduk och lägg den under dig innan du sätter dig på en maskin, matta eller bänk.

8. Drick juice och smoothie

Detta gör så att du får i dig mycket vitaminer och mineraler. Ett tips är att blanda både frukt och grönsaker, t.ex. banan, ananas och apelsin tillsammans med spenat. Smaken från frukterna döljer smaken från grönsaken, samtidigt som C-vitaminet i apelsinen gör så att kroppen lättare tar upp järnet från spenaten.

9. Smörj in händerna med lavendelolja

Lavendel är en essentiell olja som kan fungera som en naturlig handrengörare.

10. Gå på massage

Massage förbättrar blodcirkulationen, vilket förbättrar immunförsvaret och gör så att det kommer mer syre och blod till cellerna. Det får även många att slappna av, vilket är bra då stress kan göra så man lättare blir sjuk.

11. Ät mycket chili, broccoli, papaya, jordgubbar, kiwi och mango

Frukterna och grönsakerna innehåller mycket C-vitamin och är bra för immunförsvaret.

12. Ät mycket svamp

Forskning tyder på att det är bra för immunförsvaret att äta shiitakesvamp dagligen och att det leder till fler T-celler och färre inflammationer.

13. Vänd dig bort från folk som hostar och nyser

Det är lätt att bli smittad när någon som är sjuk hostar eller nyser precis bredvid dig (i alla fall när de inte håller för), om du är med om detta – vänd bort ansiktet.

14. Rör inte vid munnen, näsan och ögonen i onödan

Bakterier och virus får lättast fäste vid kontakt med slemhinnor.

15. Använd luftfuktare inomhus

Under vintern är luftfuktigheten lägre än på sommaren, detta innebär att det kan vara bra att ha en luftfuktare inomhus under vinterhalvåret för att råda bot på den torra luften som annars finns. Torr luft förvärrar dina problem, t.ex. om du redan är sjuk och hostar mycket.

16. Andas in eteriska oljor

Lägg några droppar av exempelvis eukalyptus i kokande vatten. Häll sedan vattnet i en skål, lägg ditt huvud över skålen och lägg en handduk över ditt huvud medan du andas in ångorna. Detta får dina luftvägar att kännas friskare.

17. Låt bli att träna

Om du är sjuk eller känner dig krasslig – låt bli att träna! Om du tränar under sjukdom leder det bara till att immunförsvaret försämras och att sjukdomen håller i sig längre. Se istället till att vila så mycket som möjligt.

18. Gurgla varmt saltvatten

Salt hjälper till att döda patogener. Blanda ½ tesked salt i vatten och gurgla några gånger om dagen.

19. Ät vitlök

Vitlök är bakteriedödande och sägs vara bra att äta vid sjukdom.

20. Ha huvudet högt när du ligger ner

Genom att ha huvudet högt när du sover kan du andas bättre, vilket ger dig bättre sömn och blodcirkulation. Detta i sin tur minskar risken att få inflammationer.

Källa: Health.com.

Text: Jon Glentz.

Läs: 8 livsmedel som stärker ditt immunförsvar10 anledningar till varför du alltid är trött och 10 livsviktiga anledningar till varför te är bra för din hälsa.

Bild: © Viacheslav Iakobchuk / Dollar Photo Club.

Add Comment